سبد خرید 0

نحوه کار با دستگاه تست قند خون

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 23 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دستگاه تست قند خون

سنجش سطح قند خون و گلوکز موجود در آن، برای افراد مبتلا به دیابت ضروری است. دستگاه تست قند خون از جمله تجهیزاتی است که در این راستا شما را یاری می کند. اگر نیاز دارید تا قند خون خود را در منزل به طور منظم و برنامه ریزی شده مورد ارزیابی قرار دهید، لازم است یک دستگاه برای تست قند خون تهیه کنید. سنجش گلوکز خون از طریق دستگاه گلوکومتر نیاز به آموزش دارد. شما می بایست طرز استفاده از دستگاه تست قند خون را نیز یاد بگیرید تا میزان خطا را در حین سنجش کم کنید.

انواع مختلف دستگاه تست قند خون

کاهش قند خون از حد استاندارد و یا افزایش آن منجر به بیماری های هایپوگلیسمی و هیپوگلیسمی می شود. نوع شدید این بیماری دیابت نام دارد که به شکل مختلف افراد را درگیر می کند. دستگاه قند خون که امروزه با عنوان گلوکومتر نیز شناخته می شود، با پایش میزان گلوکز موجود در خون، خطر افت و یا افزایش گلوکز موجود در خون را یادآوری می کند.

سنجش قند خون در افراد مبتلا به دیابت نوع دو، بانوان باردار، افراد دارای رژیم غذایی و همچنین بیمارانی که دارای افت فشار خون شدید هستند و یا انسولین تزریق می کنند، بسیار مهم است. بر همین اساس برندهای معتبر، اقدام به تولید مدل های متنوعی از دستگاه تست قند خون کرده اند.

نحوه کار با دستگاه تست قند خون

یک گلوکومتر استاندارد شامل چندین بخش است. دستگاه اصلی، نوار تست، قلم لنست و سوزن لنست. وسایلی همچون پنبه و یا پد الکلی نیز می بایست به صورت مجزا تهیه شود. برای شروع کار می بایست در ابتدا نوار تست را از داخل شیار مخصوص دستگاه وارد آن کنید. سپس کد موجود در جعبه نوار را وارد دستگاه کنید تا زا طریق دستگاه کالیبریته شده و دقت بالایی در طول تست به خرج دهد. در قدم بعد مطابق مراحل زیر پیش بروید.

  • ابتدا دست خود را با صابون و شوینده های بهداشتی شستشو دهید.
  • سپس پوشش لنست را خارج کرده و سوزن مخصوص آن را داخل دستگاه اتولنست قرار دهید.
  • پس از قرار دادن سوزن پلمپ مخصوص آن را جدا کنید. همواره به خاطر داشته باشید که هنگام قرار دادن سوزن در داخل دستگاه پوشش آن را لمس نکنید.
  • سپس عمق لنست را مطابق با ضخامت پوست خود تنظیم کنید.
  • در نهایت دکمه مخصوص لنست را فشار دهید تا تنظیمات انجام شده ذخیره شود.
  • در قدم بعد سراغ دستگاه تست قند خون بروید و نوار تست را در شیار مخصوص جای دهید.
  • نوک انگشت خود را ضدعفونی کرده و با قرار دادن سوزن لنست بر روی آن یک شیار و سوراخ کوچک ایجاد کنید.
  • برای خروج بیشتر خون، نوک انگشت را به آرامی فشار دهید.
  • قطره خون جاری شده را به سمت نوار موجود در دستگاه هدایت کنید.
  • تا زمانی که دستگاه به پایش اطلاعات مربوط به قند خون می پردازد، از یک پنبه برای خشک کردن و ترمیم زخم ایجاد شده استفاده کنید.
  • عدد مدرج بر روی صفحه نمایش، سطح گلوکز موجود در خون را نمایش می دهد. آن را برای مقایسه با نوبت های بعدی یادداشت کرده و یا در ذهن خود بسپارید.
  • در نهایت پوشش لنست را جدا کرده و سوزن را از دستگاه خارج کنید. سوزن های لنست عمدتاً یکبار مصرف هستند و می بایست پس از هربار استفاده از دستگاه خارج شده و دور ریخته شوند.
  • مجدداً دست خود را ضدعفونی کنید.
  • به یاد داشته باشید که موقع استفاده از الکل برای ضدعفونی انگشت قبل از تست قندخون باید صبر کنید تا الکل کامل خشک شود.الکل حاوی مقداری قند است و ممکن است روی دقت تست شما اثر بذارد.

نکات مهم در زمان خرید دستگاه تست قند خون

برای تجربه یک خرید موفق می بایست با قابلیت های دستگاه های تست قند خون آشنا شوید. چند آیتم ضروری می بایست در هنگام خرید این نوع دستگاه مورد بررسی قرار گیرند که در ادامه به توضیح آن ها می پردازیم.

  1. دقت اندازه گیری دستگاه

آنچه که مسلم است هرچقدر دقت اندازه گیری دستگاه تست قند خون بیشتر باشد، نتیجه حاصل از تست از میزان خطای کمتری برخوردار است. از آنجایی که عدد حاصل از سنجش برای افراد مبتلا به دیابت و بیمارانی که از انسولین برای کنترل قند خون استفاده می کنند، بسیار حیاتی است، بهتر است از دستگاه های دقیق و اورجینال استفاده کنید.

  1. فناوری (BVC)

دستگاه هایی که از تکنولوژی (BVC) پشتیبانی می کنند، بهترین و دقیق ترین نتایج را در اختیار کاربران قرار می دهند. چرا که در صورت فقدان خون کافی، نتیجه تست اشتباه و یا کمتر گزارش نمی شود. بلکه دستگاه تست قند خون با یک ارور و خطا کاربر را مطلع می سازد. در دستگاه هایی که فاقد این فناوری هستند، میزان خون کم منجر به ایجادخطا در نتیجه و کاهش عدد حاصل از تست می شود.

  1. نوار تست

اصلی ترین بخش دستگاه سنجش قند خون، نوار آزمایش است. این بخش از دستگاه به یک ماده شیمیایی خاص آغشته شده تا در اثر تماس با قطره خون، گلوکز موجود در آن را پالایش کند. هنگام خرید دستگاه تست قند خون مجموعه ای از این نوارها را دریافت می کنید.

با اینحال ضروری است که نوار تست را برای نوبت های بعدی به طور مجزا خریداری کنید. در هنگام خرید نوار تست به هولوگرام و تاریخ انقضای آن توجه کنید. بسیار حائز اهمیت است که عدد مندرج بر روی بسته بندی نوار را در دستگاه خود وارد کنید تا از این طریق دستگاه شما کالیبریته شود.

  1. تکنولوژی ذخیره سازی نتایج

نوع حرفه ای و پیشرفته دستگاه تست قند خون دارای چندین جایگاه حافظه برای ثبت نتایج حاصل از تست است. این ویژگی کمک می کند تا بیمار در طول یک بازه زمانی مشخص، از وضعیت قند خون خود مطلع شود. فناوری محاسبه میانگین قند خون نیز در همین راستا به بیمار و پزشک او کمک می کند.

  1. سرعت انجام تست

تست قند خون اصولاً بین 5 تا 60 ثانیه طول می کشد. هر چه سرعت دستگاه در پالایش اطلاعات مربوط به قند خون بیشتر باشد، به طور حتم دقت آن و همچنین آسایش کاربر نیز بیشتر خواهد بود.

  1. ابعاد و اندازه دستگاه

بهتر است در زمان خرید دستگاه تست قند خون به ابعاد و اندازه آن نیز توجه کنید. چرا که این وسیله می بایست شما را در طول سفر گردش و مسافرت نیز همراهی کند. از این رو از نمونه هایی که در ابعاد جمع و جور و وزن کم طراحی شده اند، استفاده کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()