سبد خرید 0

رژیم غذایی دیابتی ها

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 19 : 10 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

رژیم غذایی دیابتی ها

عدم توانایی بدن در استفاده و نگهداری گلوکز منجر به بروز بیماری دیابت می شود. بیماری قند خون یکی از رایج ترین بیماری ها در سطح جهان است که خوشبختانه در بسیاری از موارد تنها با رعایت رژیم غذایی، درمان پذیر و قابل بازگشت است. می توان امیدوار بود تغییر و اصلاح سبک زندگی و اتخاذ یک برنامه غذایی صحیح و اصولی، به کنترل و درمان این بیماری کمک کند.

اصول تغذیه سالم

تغذیه سالم یکی از 5 گام اصلی برای کنترل و مدیریت دیابت به شمار می آید. از این رو چشم پوشی از نقش رژیم غذایی در کاهش قند خون غیر ممکن است. سبد غذایی بیمار در هر یک از انواع دیابت متفاوت خواهد بود. اما در یک نگاه کلی پایبندی به برخی دستورالعمل ها می تواند از تشدید این بیماری جلوگیری کند.

  1. کربوهیدرات ها

به جز گوشت و چربی ها، سایر مواد غذایی دارای مقداری کربوهیدرات هستند. در بیماران دیابتی مصرف کربوهیدرات هایی همچون قند ساده، نشاسته و فیبر می بایست حدود 50 درصد از انرژی دریافتی روزانه آنان را تشکیل دهد. میزان استفاده از کربوهیدرات مقدم بر منبع استفاده از آن است. از این رو مقدار مصرفی این ماده در هر وعده غذایی می بایست کنترل شده و منظم باشد.

       1-فیبر

مصرف فیبر با توجه به اهمیت ویژه آن در سیستم گوارشی برای افراد مبتلا به دیابت نیز توصیه می شود. حدود 20 الی 35 درصد سبد غذایی افراد مبتلا به دیابت به فیبر اختصاص دارد. بهتر است در استفاده از فیبر کوتاهی نکنید. چرا که حذف آن از رژیم غذایی شما را با مشکلات ثانویه همچون یبوست و سایر اختلالات مربوط به دستگاه گوارش روبرو می کند.

       2-پروتئین ها

اختلال انسولین در بیماران دیابتی تأثیر چندانی بر پروتئین های بدن ندارد. از این رو مصرف پروتئین در رژیم غذایی دیابتی ها درست مانند افراد معمولی خواهد بود. تنها در حالتی که دیابت منجر به اختلال در عملکرد کلیه ها شود، می بایست مصرف پروتئین محدود شود.

       3-چربی

استفاده از چربی در افراد مبتلا به دیابت تنها برای تأمین 30 درصد از انرژی روزانه آنان خواهد بود. میزان مصرف چربی در ژیم غذایی، با توجه به نوع دیابت تغییر پیدا می کند. از این رو نمی توان یک مقدار واحد برای تمام افراد مبتلا به قند خون تجویز کرد. در هر صورت توصیه می شود مصرف کلسترول در هنگام استفاده از چربی کمتر از 300 میلی گرم در روز باشد. مصرف اسیدهای چرب ترانس در افراد مبتلا به دیابت بسیار خطرناک است. از این رو بهتر است از استفاده مداوم غذهای سرخ شده، خوراکی های گوشتی فرآوری شده و روغن های گیاهانی هیدروژنه پرهیز کنید.

        4-ویتامین و مواد معدنی

در رژیم غذایی دیابتی ها استفاده از مکمل های مواد معدنی و ویتامین به طور مجزا و جداگانه ضرورتی ندارد. تنها در افرادی که کنترل قند خون آنان ضعیف است و از دارو های ادرار آور استفاده می کنند، تجویز مکمل های منیزیم از سوی پزشک می تواند مفید باشد. مکمل کروم نیز در افراد دیابتی که از کمبود کروم رنج می برند استفاده می شود.

مصرف مکمل های روی نیز در مدیریت قند خون تأثیر بسزایی دارد. چرا که میزان روی در بدن افراد مبتلا به دیابت به جهت دفع ادرار مکرر کاهش می یابد. می توان امیدوار بود مکمل روی به بهبود هر چه سریعتر زخم پای دیابتی کمک کند. در هر حال مصرف مکملهای  مواد معدنی و ویتامینی می باست تحت نظر یک پزشک متخصص صورت بگیرد.

توصیه های مهم در رژیم غذایی دیابتی ها

  • مشکلات و تنش های روحی پیرامون خود را حل و یا حذف کنید.
  • از انجام ورزش های سبک و پیاده روی روزانه غافل نشوید.
  • از مصرف قند های ساده مانند شکر، کمپوت، مربا، کیک و شیرینی اجتناب کنید. شما می توانید با استفاده از محصولات رژیمی بدون قند، جایگزین مناسبی برای قند و شکر طبیعی پیدا کنید.
  • در رژیم غذایی خود جایی برای نان های سبوس دار و سنتی باز کنید.
  • روزانه از سبزیجات تازه، به مقدار کافی استفاده کنید.
  • وعده های غذایی را در فواصل مشخص و برنامه ریزی شده میل کنید. بهتر است هیچ یک از وعده ها را حذف نکرده و تنها حجم غذا را کاهش دهید.
  • استفاده از حبوبات را در رژیم غذایی خود بگنجانید.
  • اگرچه بهتر است غذا را به شکل آبپز و یا بخارپز استفاده کنید؛ اما می توانید از روغن زیتون و کانولا به جای روغن های سرخ کردنی استفاده کنید.
  • و در آخر به رژیم غذایی که از سوی یک پزشک و کارشناس تغذیه دریافت کرده اید، پایبند باشید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()