سبد خرید 0

مصرف میان وعده برای لاغری

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 21 : 11 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

مصرف میان وعده برای لاغری

مصرف میان وعده برای لاغری بسیار کمک کننده خواهد بود. شاید تصور می کنید میان وعده برای کودکان است و بزرگسالان ظرفیت زیادی برای کنترل حس گرسنگی در میان روز دارند. اما برخلاف تصور شما، در رژیم غذایی لاغری، میان وعده نقش پر رنگ و اساسی دارد. اغلب افرادی که دچار اضافه وزن های شدید هستند می توانند با اضافه کردن یک وعده سالم و مجزا در میان وعده های اصلی، گام بزرگی در جهت کاهش وزن بر دارند.

خوردن میان وعده چه فایده ای دارد؟

مصرف میان وعده سالم و مغذی، علاوه بر تأمین انرژی در ادامه روز، میل به خوردن غذاهای چرب و ناسالم را از بین می برد. همچنین می توان امیدوار بود استفاده از خوراکی های مفید، از حجم غذای مصرفی در وعده های اصلی بکاهد. مشخصاً در این حالت مقدار کالری مصرفی کاهش یافته و وزن به مرور کم می شود.

بهتر است با تقسیم کردن وعده های اصلی به 4 الی 5 وعده، حجم غذا و کالری را کم کرده و در کنار آن انرژی خود را برای انجام کارهای رومزه حفظ کنید. اما اشتباه نکنید! منظور ما خوردن هر میان وعده ای نیست. نمی توان به بهانه کاهش وزن به خوردن مواد غذایی بسیار شیرین، شور و یا چرب روی آورد. در این حالت به سرعت در مسیر افزایش وزن قدم برداشته و چاق می شوید.

به عبارتی مصرف میان وعده برای لاغری به معنای تغییر الگوی غذایی با افزایش تعداد وعده های غذایی و اضافه کردن خوراکی های کم کالری در سبد غذایی است. اگرچه این موضوع در افرادی که به پرخوری عصبی دچارند، نتیجه معکوس می دهد؛ اما درخصوص افراد عادی، می توان امیدوار بود که این تغییر مثبت و سازنده باشد. به خاطر داشته باشید که میان وعده نقش بسزایی در تثبیت فشار خون و کنترل دیابت نیز دارند.

میان وعده مناسب برای لاغری

انتخاب دقیق و هوشمندانه میان طیف گسترده خوراکی ها به کاهش وزن کمک شایانی می کند. برای میان وعده غذاهای سبک، کم حجم و مغذی انتخاب کنید تا علاوه بر ایجاد احساس سیری، ویتامین و پروتئین لازم برای بدن را نیز جذب کنید. نباید در طول میان وعده منتظر سیگنال های سیری بمانید. چرا که در این حالت تقریباً یک وعده غذایی کامل دریافت کرده اید.

با آشنایی با چند خوراکی کم کالری، سبک و مغذی؛ می توانید سبد غذایی خود را متعادل و متنوع کنید. فراموش نکنید که هر چه رژیم غذایی خود را از یکنواختی دور کنید، بیشتر به آن متعهد و پایبند می مانید.

  • انواع مغز های آجیل

آجیل یکی از بهترین و مغذی ترین میان وعده هاست که به ایجاد حس سیری کمک می کند. علاوه بر خواص مختلفی که انواع مغز ها دارند، چربی های سالم، پروتئین و فیبر موجود در آن باعث ایجاد حس سیری کاذب می شود. از این رو مصرف وعده های اصلی را کاهش می دهد. فندق، بادام، گردو، بادام زمینی و همچنین کره بادام جزوی از اجزای سیر کننده آجیل هستند.

  • ترکیب شکلات تلخ و بادام

شکلات تلخ یکی از بهترین میان وعده هایی است که می تواند در رژیم غذایی لاغری جا بگیرد. برخلاف تصور عموم مردم در ساخت این نوع شکلات از شکر و سایر مواد چاق کننده استفاده نشده است. خواص موجود در شکلات تلخ می تواند انرژی روزانه را تأمین کند. همچنین فیبر موجود در این خوراکی مانع ارسال سیگنال های گرسنگی می شود. اگر از طعم شکلات تلخ لذت نمی برید، آن را با بادام تازه ترکیب کنید تا یک میان وعده سالم و مغذی بسازید.

  • میوه و سبزیجات

نیاز نیست در مصرف میان وعده برای لاغری سراغ خوراکی های پیچیده و عجیب و غریب بروید. تنها حد متعادلی از میوه و سبزیجات نیز می تواند یک میان وعده سالم و مغذی بسازد. اکثر میوه ها کم کالری و سبک هستند و مصرف آنان بلامانع است.

  • ساقه کرفس و پنیر خامه ای

کرفس یکی از بهترین و چربی سوزترین خوراکی های سالم است. ساقه این گیاه با داشتن خواص آنتی اکسیدانی از ابتلا به انواع سرطان ها پیشگیری می کند. اگر از طعم کرفس لذت نمی برید، 5 عدد ساقه آن را با 50 گرم پنیر خامه ای ترکیب کرده و از این طریق یک میان وعده چربی سوز بسازید.

  • تخم مرغ آب پز

استفاده از دو عد تخم مرغ آبپز 140 کالری و 13 گرم پروتئین به بدن منتقل می کند. از این رو می توان از تخم مرغ آبپز نیز به عنوان یک میان وعده سالم استفاده کرد. برخلاف آنچه که در گذشته عنوان می شد، کلسترول موجود در تخم مرغ باعث بروز حملات قلبی نمی شود.

نکات مهم در مصرف میان وعده برای لاغری

بسیار حائز اهمیت است که در زمان انتخاب میان وعده به چند نکته توجه کنید. اول اینکه برای هر نوبت میان وعده، پیش از آنکه گرسنه شوید برنامه بریزید. این کار باعث کنترل اشتها و پرهیز از تصمیمات احساسی می شود. همچنین مقدار میان وعده و زمان آن را تعیین کنید.

بهتر است بیشترین تمرکز خود را بر روی خوراکی هایی بگذارید که دارای پروتئین، فیبر و چربی های سالم باشند. چرا که این نوع مواد مغذی سیر کننده هستند و مکمل های غذایی خوبی به حساب می آیند. بهتر است از مصرف شیرینی جات، قند و شکر خودداری کنید و قند های رژیمی و کم کالری را جایگزین آن ها کنید. همچنین توصیه می شود میان وعده های خود را به گونه ای تنظیم کنید که در زمان مقرر برای صرف ناهار و یا شام، گرسنه نباشید. در کنار تمام این ها مصرف مایعات را در حین تنظیم میان وعده فراموش نکنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()