سبد خرید 0

انسولین و کاهش وزن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 5 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

انسولین و کاهش وزن

انسولین و کاهش وزن رابطه تنگاتنگی با یکدیگر دارند. بدن افراد چاق نسبت به سیگنال های هورمون انسولین بی تفاوت است. هورمونی که نقش تنظیم قند خون را دارد در افراد چاق دچار اختلال شدید می شود. سطح بالا و پایین هورمون انسولین برای بدن ضرر دارد. این ضرر بیشتر متوجه افراد چاق می شود و مانع لاغری و کاهش وزن آن ها می گردد. برای درک این رابطه بد نیست عملکرد هورمون انسولین در بدن را بررسی کنیم.

نقش هورمون انسولین در بدن

حتماً دقت کرده اید زمانی که مواد قندی و شیرین می خورید، انرژی بیشتری می گیرید و برای انجام فعالیت های روازنه سرحال ترید. به محض ورود خوراکی شیرین، لوزالمعده با ترشح هورمون انسولین، گلوکز دریافتی را به انرژی تبدیل می کند. حالا تصور کنید هورمون انسولین عملکرد مطلوب خود را از دست بدهد.

در این حالت گلوکز دریافتی به انرژی تبدیل نشده و در خون باقی می ماند. پیداست که سطح گلوکز در خون از حد استاندارد خارج شده و عوارض نامطلوبی همچون دیابت را به همراه می آورد. در افرادی که اضافه وزن دارند، بافت چربی مانع اتصال هورمون انسولین به گیرنده سلول ها می شود. مقاومت سلول ها به هورمون انسولین موجب تشدید ترشح این هورمون می شود. در هر دو حالت، سطح نامیزان و نامتعادل هورمون انسولین سلامت بدن را به خطر می اندازد.

ارتباط انسولین و کاهش وزن

افزایش بافت چربی در بدن سیگنال های مربوط به هورمون انسولین را خنثی می کند. از این رو بدن برای تأمین انرژی سطح بیشتری از هورمون های انسولین را ترشح می کند. بالارفتن سطح هورمون انسولین در بدن خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را تشدید می کند. همچنین زمینه چاقی و افزایش وزن را فراهم می کند.

نقش چاقی را می توان در افزایش سطح هورمون انسولین موثر دانست. می توان انتظار داشت لاغر کردن و کاهش وزن، تا حد بسیاری به بهبود عملکرد انسولین کمک کند. به عبارتی کاهش بافت های چربی باعث می شود تا سطح گیرنده های هورمون انسولین آزاد شده و نیروی لازم برای سوخت و ساز بدن با سطح متعادل هورمون انسولین تأمین می شود.

راهکارهای موثر در کاهش وزن و کاهش انسولین

برای کاهش انسولین و کاهش وزن می بایست با مراجعه به پزشک متخصص یک الگوی درمانی موثر را دنبال کنید. در کنار این می توان چند تغییر مهم در سبک زندگی ایجاد کرد. در ادامه با چند روش ساده برای کاهش وزن و سطح هورمون انسولین آشنا می شویم.

  • مصرف قند مایع را کاهش دهید

مصرف بی رویه نوشیدنی های انرژی زا، قند خون را افزایش می دهد. در این حالت چاقی و عوارض ناشی از آن دور از ذهن نخواهد بود. قندهای مایع با افزایش سطح هورمون انسولین منجر به چاقی می شوند. از این رو برای کاهش انسولین و کاهش وزن لازم است برای مدتی از مصرف همچون نوشابه، نوشیدنی های ورزشی، انرژی زا و آب میوه ها پرهیز کنید. این منابع قندی به سرعت توسط بدن جذب می شوند و گلوکز خون را افزایش می دهند.

از آنجایی که مغز توانایی سنجش کالری منابع قندی مایع را ندارد، ممکن است با مصرف حجم زیادی از نوشیدنی های مایع احساس سیری نکنید. در ادامه احساس گرسنگی میل به مصرف کربوهیدرات را افزایش می دهد و از این طریق منجر به تشدید چاقی می شود.

  • مصرف کربوهیدرات سفید ممنوع!

بسیار حائز اهمیت است که برای کاهش گلوکز خون و همچنین کاهش وزن، مصرف کربوهیدرات هایی همچون نان سفید، پاستا چیپس، غلات قندی و کراکرها را کاهش دهید. همچنین لازم است نان سبوس دار، برنج قهوه ای و غلات کامل را جایگزین کربوهیدرات های سفید کنید. در افراد چاق که کاهش وزن برای کنترل دیابت ضروری است، درمانگر توصیه می کند تا مصرف کربوهیدرات ها را برای کاهش انسولین و کاهش وزن، متوقف کنید.

  • مصرف فیبر را افزایش دهید

برخلاف کربوهیدرات ها که باعث تشدید چاقی و افزایش سطح انسولین می شود، فیبر به کاهش وزن و متعادل شدن گلوکز خون کمک می کند. فیبر را می توان از طریق مصرف میوه های طبیعی، غلات، آجیل ها، سبزیجات و دانه های مغذی دریافت کرد. همواره به خاطر داشته باشید آبمیوه، با دارا بودن سطح زیادی از گلوکز، منجر به چاقی می شود. این در حالیست که میوه منبع مغذی فیبر است و باعث لاغری می شود.

  • ورزش کنید

تأثیر ورزش و فعالیت های بدنی در کاهش انسولین و کاهش وزن بسیار پررنگ است. از آنجایی که اثرات مثبت ورزش بر کنترل قند خون موقت و ناپایدار است، برای ماندگار شدن آن نیاز به تکرار حرکات ورزشی دارید. ورزش های هوازی و مقاومتی در کاهش سطح انسولین و در پی آن لاغری بسیار مناسب هستند. با افزایش فعالیت های بدنی می توانید خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهید و در صورت ابتلا، آن را کنترل کنید.

ورزش روزانه را به لیست کارهای روزانه خود اضافه کنید تا سلول های بدن مجدداً نسبت به هورمون انسولین حساس شوند. در این حالت می توان انتظار داشت بهبود گیرنده های انسولین از ترشح هورمون بیشتر پیشگیری کرده و در ادامه به کاهش وزن کمک کند.

  • یک رژیم غذایی سالم انتخاب کنید

تأثیر رژیم غذایی در سلامت بدن غیر قابل چشم پوشی ست. مصرف پروتئین اگرچه در کوتاه مدت موجب افزایش انسولین می شود، اما با کاهش میزان چربی بدن، باعث افزایش حساسیت سلول ها به هورمون انسولین می شود. از این رو می توان مصرف پروتئین را نیز در کاهش انسولین و کاهش وزن موثر دانست. همچنین مصرف مداوم و مرتب امگا 3 از طریق ماهی، به کاهش سطح هورمون انسولین کمک می کند. مصرف مکمل های منیزیم نیز می تواند به افزایش حساسیت نسبت به انسولین کمک شایانی کند.

سخن پایانی

از آنجایی که انسولین و کاهش وزن ارتباطی مستقیم با یکدیگر دارند، لازم است برای لاغری سطح ترشح هورمون های انسولین را کاهش دهید. در افراد چاق بافت چربی باعث مقاومت بدن در برابر این هورمون می شود. بدن برای بهبود این وضعیت اقدام به ترشح مجدد هورمون انسولین می کند. سطح بالای هورمون انسولین علاوه بر تشدید وضعیت چاقی موجب ابتلا به دیابت نوع دو می شود. برای کنترل این وضع و بازگرداندن بدن به وضعیت عادی، لازم است تغییراتی اصولی در سبک زندگی خود دهید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()