سبد خرید 0

دیابت نوع دو و عوارض آن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 8 آذر 1400 در ساعت 11 : 12 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دیابت نوع دو و عوارض آن

دیابت نوع دو که با عنوان دیابت بزرگسالی نیز شناخته می شود، یکی از شایع ترین انواع دیابت است. این بیماری با تحت تأثیر قرار دادن هورمون انسولین، کارکرد طبیعی بدن را در سوخت و ساز و تولید گلوکز بر هم می زند. در این حال بدن در برابر تحریک هورمون انسولین و یا دریافت آن مقاومت کرده و از این طریق سطح گوکز موجود در خون را به هم می زند.

دیابت نوع دو به طور مرموزی در بدن شکل گرفته و بدون ایجاد علائم خاص رشد پیدا می کند. از این رو ممکن است اغلب بیماران بدون احساس هیچ علامت خاصی، به این بیماری دچار شوند. این بیماری به مرور علائم خود را بروز داده، عوارض جبران ناپذیری از خود به جای گذاشته و شدت می گیرد. اگرچه این بیماری درمان پذیر نیست، اما می توان با رعایت چند دستورالعمل ساده و اصلاح سبک زندگی، عوارض ناشی از این بیماری را از بین برد و یا حداقل کاهش داد.

علائم دیابت نوع دو

برای شناسایی هرچه زودتر بیماری دیابت می بایست چندین علامت و نشانه را دنبال کنید. عموم افرادی که به دیابت نوع دو دچار می شوند، در ابتدای مسیر علائم مشترکی را در خود احساس می کنند. ممکن است شما با احساس هر یک از علائم زیر به پزشک مراجعه کنید و در کمال ناباروری متوجه ابتلا به این نوع دیابت شوید.

  • ادرار مکرر: زمانی که گلوکز موجود در خون از حد تعادل خود خارج شود، کلیه آن را از طریق ادرار دفع می کند. تکرر ادرار به خصوص در هنگام شب می تواند از نشانه های بارز ابتلا به دیابت نوع دو شود.
  • تشنگی شدید: حس تشنگی در اثر دفع مکرر ادرار تشدید می شود. افراد مبتلا به این نوع دیابت حتی با خوردن حجم زیادی از آب قادر به حل مشکل تشنگی نیستند.
  • بهبود طولانی مدت زخم: زمانی که به دیابت دچار شوید، زخم های بدن کند و آهسته ترمیم می شوند. چرا که گلوکز موجود در خون مانع گردش خون در زخم و افزایش اکسیژن رسانی در این بخش می شود.
  • خستگی عصبی: اگر در اثر خستگی دچار حس گزگزی در دست و پا می شوید، احتمالاً به این نوع دیابت دچار شده اید.
  • گرسنگی شدید و کاهش وزن: در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو حس گرسنگی تشدید می شود. با اینحال حتی با مصرف حجم زیادی از غذا بدن قادر به افزایش وزن نخواهد بود و دچار ریزش چربی می شود.
  • اختلال در بینایی همچون دید تار: در دیابت های کنترل نشده، اختلال در بینایی دور از ذهن نخواهد بود. چرا که افزایش گلوکز باعث جاری شدن مایعات به سمت لنز چشم شده و بر رگ های خونی این بخش تإثیر می گذارد.
  • ابتلا به عفونت: گلوکز موجود در ادرار و یا خون می تواند زمینه رشد قارچ و ابتلا به عفونت را فراهم کند. عفونت های خارش دار بیشتر در نواحی گرم و مرطوب بدن همچون اندام تناسلی، زیر بغل و دهان رخ می دهد.
  • تیره شدن پوست در ناحیه زیر بغل و گردن: افزایش ضخامت پوست در نواحی تناسلی و زیر بغل و همچنین تیره شدن آن از اولین علائم ابتلا به دیابت نوع دو است.

عوارض دیابت نوع دو

عوارض ناشی از ابتلا به این نوع دیابت می تواند به شکل اورژانسی و یا در طولانی مدت فرد را درگیر کند. با تنظیم یک برنامه درمانی می توان از عوارض طولانی مدت این نوع دیابت در امان ماند. با اینحال بروز عوارض اولیه حتمی است.

عوارض کوتاه مدت دیابت نوع دو در اثر نوسان سطح قند خون رخ می دهند. تغییراتی همچون کاهش سطح هوشیاری، حس سردرد و سرگیجه، خواب آلودگی، حالت تهوع و استفراغ و همچنین عدم تعادل و زمین خوردگی، در اثر عوارض فوری ابتلا به این بیماری رخ می دهد.

عوارض طولانی مدت دیابت به مرور فرد را درگیر می کند و درمان آن نیاز به مداخلات پزشکی دارد. اختلال شبکیه چشم، اختلال در عملکرد کلیه و ادرار، اختلال های عصبی در برخی عضلات دست و پا و طولانی شدن روند بهبود زخم از عوارض طولانی مدت این نوع بیماری است.

سخن پایانی

دیابت نوع دو می تواند روند طبیعی و سالم زندگی را به هم بزند. توصیه می شود پس از پیگیری علائم این بیماری و تشخیص آن، اصلاحات لازم را برای درمان دیابت به کار بگیرید. همواره به خاطر داشته باشید عدم مدیریت درست این بیماری می تواند عوارض جبران ناپذیری به جای بگذارد و شرایط را برای بیمار سخت تر کند. در حالیکه اصلاح سبک زندگی و مدیریت دیابت نوع دو ، عوارض ناشی از آن را کمرنگ کرده و فرد را به زندگی عادی باز می گرداند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()