سبد خرید 0

کاهش وزن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 40 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

 اصولی ترین روش های کاهش وزن

کاهش وزن، دغدغه بسیاری از افراد در جهان امروز است. این موضوع آنقدر شایع و جدی شده که تبدیل به یک صنعت پر درآمد گشته است. امروزه افراد زیادی با ساخت فرمول های لاغری و تبلیغ آن، شما را به کاهش وزن سریع و بدون دردسر تشویق می کنند. حال آنکه کاهش وزن سریع، هیچگاه دائمی و اصولی نبوده و معقول به نظر نمی رسد. لاغری و رسیدن به وزن ایده آل، همیشه زمانبر و پر هزینه بوده است. در کنار این انگیزه کافی و کمک اطرافیان نیز تأثیر بسزایی دارد. پیش از استارت لاغری باید مطمئن باشید که به اندازه کافی از چاقی خود خسته شده اید و تعهد کافی برای تغییرات دائمی را دارید.

کاهش وزن و اصول علمی آن

برای کاهش اصولی وزن چند راهکار موثر وجود دارد.

  • برای لاغری های جزئی و ابتدایی می توان با چند راهکار ساده، تغییرات چشمگیر ایجاد کرد. در این خصوص نیاز به رژیم های سنگین و مقررات خاص نخواهید داشت. کافیست نظارت خود را بر روی برنامه غذایی و آنچه می خورید بیشتر کنید و از این طریق لاغر شوید.
  • راهکار موثر دیگر اتخاذ رژیم غذایی است. با نظر یک پزشک و مشاوره تغذیه می توانید یک سبد غذایی مفید و مغذی بچینید و خود را موظف به اجرای آن کنید.
  • راهکارهای مربوط به تناسب اندام از دیگر متدهای علمی کاهش وزن است. البته این به معنای باشگاه رفتن نیست. ورزش های متعددی وجود دارد که انجام آن ها در خانه منجر به کاهش وزن و لاغری می شود.

در کنار بهره مندی از روش های موثر داشتن انگیزه کافی و تغییر سبک زندگی نیز بسیار حائز اهمیت است.  

توصیه های ساده لاغری

برای اینکه بتوانید تناسب اندام خود را حفظ کنید و یا در یک پروسه طولانی مدت به وزن ایده آل خود برسید، می توانید از چند ترفند ساده بهره ببرید. این روش ها هزینه بر نیستند، در لحظه معجزه نمی کنند، وقت زیادی نمی گیرند، اما در طولانی مدت بسیار موثر و مفید واقع می شوند.

  1. کم بخورید! ساده است. اگر میزان کالری مصرفی تان بیش از کالری دریافتی باشد، می توانید منتظر لاغری باشید. شاید نتوانید میزان کالری مواد مصرفی خود را تخمین بزنید، اما همینکه خودتان احساس کنید نسبت به گذشته کمتر می خورید، بسیار کمک کننده است.
  2. تلاش کنید برای وعده های غذایی زمان تعیین کنید. بسیار حائز اهمیت است که بتوانید در یک ساعت مشخص غذا میل کنید. این کار به هضم بهتر غذا کمک شایانی می کند.
  3. آب بنوشید: حتماً دقت کرده اید که همزمان با نوشیدنی آب کمتر احساس گرسنگی می کنید. همواره توصیه می شود برای تضمین سلامتی بدن، روزانه 6 لیوان آب مصرف کنید. عموم افرادی که نیم ساعت قبل از غذا یک لیوان آب می نوشند بیش از سایرین در کاهش وزن موفق هستند. زمانی که در پروسه درمان چاقی هستید، آب به سم زدایی بدن کمک می کند و کمک می کند تا از مصرف کالری های غیر ضروری اجتناب کنید. پس نوشیدن آب را پیش از صبحانه، ناهار و شام فراموش نکنید!
  4. بیش از حد از ترازو استفاده نکنید. علیرغم اینکه خرید یک ترازو دیجیتال و دقیق کمک زیادی به کنترل وزن و ایده آل ساختن آن می کند، اما اندازه گیری روزانه وزن موجب ایجاد حس ناامیدی و سرشکستگی می شود. فراموش نکنید که در مراحل ابتدایی منتظر لاغری چشمگیر نیستیم. پس برای اینکار عجله نکنید و شکیبا باشید.
  5. در مواقع بحرانی غذا نخورید: اغلب مواقع زمانی که احساس غم می کنیم و یا مضطرب هستیم به خوردن خوراکی های شیرین و تنقلات پناه می بریم. این مشکلات اغلب انسان هاست. حتی آن ها که لاغرند و مشکل اضافه وزن ندارند. اما شما می توانید با یک راهکار موثر با این نوع عادت های مخرب مقابله کنید. کافیست برای یک مدت کوتاه احساساتی که دارید و غذاهایی که در آن زمان می خورید را یادداشت کنید. بعد از یک هفته با مرور این یادداشت ها به راحتی می توانید روند اضافه وزن و یا کاهش آن را دنبال کنید. شما باید منشاء رفتارهای نادرست را بشناسید و در پی اصلاح آن باشید.

کاهش وزن با کمک رژیم های لاغری

استفاده از رژیم های غذایی، یکی از رایج ترین متدهای کاهش وزن است. عموم افرادی که با نگاهی جدی لاغر شدن را دنبال می کنند، در سایه رژیم های غذایی به وزن ایده آل خود می رسند. البته به شرط آنکه رژیم غذایی آنان درست و اصولی انتخاب شده باشد. در غیر اینصورت پس از یک دوره طاقت فرسا، با افزایش و بازگشت وزن روبرو می شوند. رژیم غذایی پزشکان مختلف، با یکدیگر متفاوت است. امروزه هزاران مدل رژیم لاغری وجود دارد که هر یک با فراهم آوردن مقداری مواد مغذی تلاش می کنند تا زمینه لاغری شما را فراهم کنند. اما در این بین برخی نکات مشترک است. توجه به این موارد در هر انتخابی ضروری است.

  • انتخاب صحیح غذا: در وهله اول لازم است که غذاهای فرآوری شده و ناسالم را از سبد غذایی خود خارج کنید و در ازای آن ها غذای صحیح و مغذی جایگزین کنید. انتخاب صحیح غذا حتی اگر رژیم خاصی را دنبال نمی کنید، به طرز قابل توجهی به لاغر شدن کمک می کند.
  • از معجزه میوه و سبزیجات غافل نشوید: فواید و ضروری استفاده از میوه و سبزیجات بر هیچکس پوشیده نیست. اما مصرف این دسته از مواد غذایی در زمان انتخاب رژیم غذایی ضرورت ویژه ای پیدا می کنند. شما می توانید فیبر مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف همین گروه غذایی تأمین کنید. در کنار آن از ویتامین ها و مواد معدنی آن ها بهره مند شده و کمتر احساس گرسنگی کنید.
  • نوشیدنی سالم بخورید: اگر طرفدار پر و پا قرص قهوه خامه دار، ماءالشعیر و یا نوشابه های گازدار هستید، نمی توانید معجزه لاغری را در خود احساس کنید. پس همین حالا با آن ها خداحافظی کنید. در این برهه خاص می توانید از آب، چای سبز و نوشیدنی های سبک بهره ببرید و بدین شکل مسئله مهم نوشیدنی ها را حل و فصل کنید.
  • صبحانه را فراموش نکنید: یک رژیم غذایی درست و اصولی شما را به خوردن صبحانه مفصل و مناسب دعوت می کند. شما پس از بیدار شدن از خواب نیاز به انرژی دارید و می بایست سیستم گوارشی خود را بیدار کنید. بهره مندی از یک صبحانه خوب و مغذی، علاوه بر اینکه انرژی شما را تا زمان ناهار حفظ می کند، از پرداختن به تنقلات غیر مغذی و چاق کننده نیز جلوگیری می کند.
  • تنقلات؛ کم اما همیشگی: اگر تجربه رژیم غذایی سخت و طاقت فرسا را داشته باشید، حتما متوجه شده اید که عدم مصرف تنقلات به خصوص در هفته های اول، زمینه خستگی و شکست در کاهش وزن را فراهم می کند. لذا اگر در این مسیر تازه واردید بهتر است مصرف تنقلات را به یکباره ترک نکنید. کاهش تدریجی مصرف تنقلات کمک می کند تا بیش از حد به آن ها فکر نکنید. در این زمان تنقلاتی همچون پاپ کرن، کرارکر ها، آجیل، شکلات تلخ، برنج بو داده و انبه خشک شده می توانند به عنوان تنقلات مفید جایگزین تنقلاتی همچون چیپس، پفک و کیک های شیرین شوند.
  • تعادل را رعایت کنید: از نظر عموم متخصصین تغذیه، تن دادن به یک رژیم غذایی متعادل، بیشترین بهره وری و اثر را به دنبال خواهد داشت. اگرچه زمان بیشتری طول می کشد تا وزن ایده آل خود برسید اما به طور حتم در این مسیر سلامتی خود را از دست نمی دهید. پس جانب احتیاط را رعایت کنید و از پرداختن به رژیم های مقطعی و سریع دوری کنید.

کاهش وزن به کمک ورزش تناسب اندام

اگرچه رژیم غذایی به تنهایی می تواند منجر به کاهش وزن شود، اما ورزش و فعالیت های تناسب اندام روند لاغر شدن را تسریع بخشیده و اثربخشی بیشتری ایجاد می کند. ورزش آثار مثبت روحی و روان دیگری نیز دارد اما در زمان کاهش وزن، می بایست با هدف سوزاندن کالری مصرفی، بیشتر به آن توجه کنید.

  • متابولیسم بدن را افزایش دهید: این بدین معناست که کمک کنید تا بدن کالری بیشتری بسوزاند. کافیست در طول هفته 2 تا 3 بار ورزش کنید و شدت آن را به مرور افزایش دهید. چرا که انجام ورزش در یک حالت عادی و ثابت، اثرگذاری کمتری خواهد داشت و بدن به این شرایط عادت خواهد کرد.
  • پیاده روی، آسان ترین ورزش: اگر دغدغه کاهش وزن دارید پس حتماً می بایست روزانه 20 الی 30 دقیقه پیاده روی کنید. این ورزش ساده است و در هر شرایطی قابل انجام است. هیچ بهانه ای برای فرار از پیاده روی وجود ندارد!
  • از یک دوست ورزشی کمک بگیرید: بدون شک داشتن یک همراه در مسیر کاهش وزن، بسیار موثر خواهد بود. اینکار موجب افزایش انگیزه و تمرکز بر روی هدف اصلی می شود. پس از دوستانی که همانند شما دغدغه کاهش وزن دارند کمک بگیرید و در این مسیر یکدیگر را همراهی و تشویق کنید.
  • از تمرینات اینتروال کمک بگیرید: از جمله موثرترین تکنیک هایی که مورد توجه عموم مربیان تناسب اندام قرار می گیرد، می توان به تمرینات شدید اینتروال اشاره کرد. در این ورزش 15 دقیقه ای، می بایست در ابتدا دو دقیقه بدن خود را گرم کنید، سپس 40 ثانیه راه بروید، 20 ثانیه به نرمی بدوید و برای 10 بار این تکنیک را اجرا کنید. در پایان با 3 دقیقه تمرین کششی، بدن خود را سرد کرده و ورزش را پایان دهید. فراموش نکنید که شدت تمرین را در هر نوبت کم و زیاد کنید تا بیشترین اثربخشی را داشته باشید.

انگیزه، مهم ترین بخش از برنامه کاهش وزن

در کنار استفاده از متدهای علمی و کارساز، داشتن انگیزه و اعتماد بنفس نیز بسیار با اهمیت است. باید بدانید که به چه منظوری در این مسیر قرار گرفته اید و چه هدفی را دنبال می کنید. سپس با تبیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، خود را برای رسیدن به آن ها آماده کنید. برای مثال میزان اضافه وزن خود را تخمین بزنید. سپس مدت زمانی لازم برای کاهش وزن را تخمین بزنید. مثلا تصور کنید برای 7 کیلو اضافه وزن، 3 ماه زمان نیاز دارید. هر هفته نیم کیلو کاهش وزن شما را به وزن ایده آل می رساند.

دنبال کردن داستان زندگی افرادی که کاهش وزن های چشمگیر داشتند و تجسم موفقیت در لاغر شدن نیز به طور موثری در این مسیر یاریگر شما خواهد بود. تلاش کنید تا عادات نادرست غذایی خود را کنار بگذارید و با غول چاقی بجنگید. فراموش نکنید اگر دیگران توانسته اند، پس حتماً شما هم می توانید.

تغییر سبک زندگی، مهم ترین شرط لاغری

هدف از تمام آنچه که گفته شد، تغییر سبک زندگی شما بود نه غذاهایی که میل می کنید. زمانی که شما بتوانید عادات نادرست را برای همیشه کنار بگذارید، بدون شک در مسیر کاهش وزن و ثبات آن قدم برداشته اید. بدون شک رژیم های بدون بازگشت آن هایی هستند که به شما آموزش می دهند تا سبک زندگی خود را اصولی، کارآمد و صحیح تنظیم کنید. در غیر اینصورت منتظر بازگشت چاقی باشید. تنها خود شما هستید که علت چاقی و عوامل موثر در آن را می شناسید. پس به خودتان کم کنید و به تدریج عوامل زمینه ساز را از بین ببرید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()