سبد خرید 0

تصفیه هوا در خانه

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 18 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تصفیه هوا در خانه

برای همه ما خانه امن ترین نقطه جهان است. اما همین محل امن نیز می تواند در اثر نفوذ برخی آلاینده های مضر، ناامن و ناسالم شود. بسیار حائز اهمیت است که بتوانیم فضای خانه را از طریق روش های موثر و کارآمد تصفیه و پاکسازی کنیم. چرا که تنفس برخی از این آلاینده ها می تواند به طور جدی سلامت بدن را به خطر بیندازد. اهمیت تصفیه هوا در خانه موجب شده تا امروزه روش های بسیار موثری برای حل این مشکل پیش بینی شود.

آلاینده های مضر در خانه

در نگاه اول اغلب ما تصور می کنیم، آلودگی هوا صرفا در محیط خارج از خانه رویت می شود. این در حالیست که برخی آلاینده ها با حضور طولانی مدت در فضای خانه، منجر به آسیب به بافت هایی همچون ریه می شوند. خطرات مربوط به آلاینده های محیط داخلی، بیش از محیط های خارجی ست. چرا که افراد در طول زمان بیشتری با آن ها در تماس هستند. شایع ترین آلوده کننده های محیط منزل را می توان در سه دسته کلی تقسیم بندی کرد.

  1. آلاینده های بیولوژیکی

این نوع آلودگی ها شامل تمام باکتری ها، کپک ها، ویروس ها، گرده ها، شوره، مو و مدفوع حیوانات می شوند. استفاده از کفپوش هایی همچون فرش، احتمال تشدید این آلودگی ها را بالاتر می برد. تصفیه هوا در خانه اغلب با هدف خنثی کردن این آلاینده ها صورت می گیرد. چرا که این نوع آلودگی ها خطر ابتلا به آسم و آلرژی را تشدید می کنند.

  1. ذرات معلق و ریز

گرد و خاک را می توان یکی از اصلی ترین ذرات معلق و ریز نامید که به جهت وزن کم و اندازه کوچک به راحتی در هوا جابجا می شوند. این نوع آلودگی ها از طریق منافذی همچون پنجره و درب، از محیط بیرون به درون خانه راه پیدا می کنند.

  1. آلاینده های مضر شیمیایی

شوینده ها، رنگ ها، خوش بو کننده های محیط، چسب و حتی لوازم دکوراتیو خانه می توانند گاز های شیمیایی تولید و در هوا پخش کنند. این نوع آلودگی های محیطی با احتمال بیشتری عوارضی همچون سردرد، تنگی نفس و حتی سرطان را به جای می گذارند. از این رو دفع آنان اهمیت بیشتری دارد.

بهترین روش تصفیه هوا در خانه

برخلاف تصور عموم مردم، تنها باز و بسته کردن پنجره ها نمی تواند هوا محبوس شده در فضا را پاکسازی کند. از آنجایی که اغلب ما 80 درصد از ساعات روز در فضاهای بسته همچون محل کار و یا خانه سپری می کنیم، به طور حتم می بایست برای دفع این آلاینده ها چاره ای بیندیشیم. امروزه استفاده از دستگاه های تصفیه هوا، یکی از کاربردی ترین روش های تصفیه هوا در خانه معرفی شده است.

یک دستگاه تصفیه کننده با کیفیت، شامل چندین فیلتر مختلف برای جذب آلودگی هاست. هر یک از این فیلتر ها بخشی از آلاینده های محیط را جذب می کنند و یک خروجی سالم و استاندارد ایجاد می کنند. در کنار این استفاده از روش های طبیعی برای دفع آلودگی ها نیز موثر است. این روش ها عمدتاً در طولانی مدت اثرات مثبت خود را نشان می دهند.

برای مثال نگهداری از گیاهان طبیعی می تواند تا حدی از افزایش آلاینده های محیطی پیشگیری کند. اما برای ایجاد خاصیت تصفیه کنندگی نیاز به گلدان های بیشتری خواهید داشت. از آنجایی که این امکان در تمام محیط های خانگی فراهم نیست و همچنین روند جذب آلاینده ها توسط گیاهان آرپاتمانی محدود و بسیار کند است، نمی توان به این روش اتکا کرد.

آشنایی با عملکرد دستگاه تصفیه کننده هوا

پیش از خرید یک دستگاه تصفیه کننده هوا، لازم است آگاهی خود را نسبت به نحوه عملکرد دستگاه تصفیه کننده بالا ببرید. همانطور که گفته شد، یک دستگاه تصفیه کننده به چند فیلتر برای جذب آلاینده ها مجهز شده است. وجود این فیلتر ها در دستگاه تصفیه کننده هوا ضروری است.

اما حجم و ظرفیت آن نیز اهمیت ویژه ای دارد. هرچقدر ظرفیت فیلترهای به کار رفته در یک دستگاه بیشتر باشد، تصفیه هوا در خانه با قدرت بیشتر و در مدت زمان طولانی تری انجام می شود. این در حالیست که در دستگاه هایی که از فیلتر های کم ظرفیت بهره مند شده اند، توانایی فیلتر جذب آلودگی پس از یک بازه زمانی کوتاه از بین رفته و مختل می شود.

هپا بهترین و کارآمد ترین فیلتری ست که نقش موثری در تصفیه هوا خانه دارد. این فیلتر الیافی قادر است بیش از 99 درصد از آلاینده های موجود در خانه را به خوب جذب کند. آلاینده های بیولوژیکی و همچنین ذرات معلق و ریز که با چشم دیده نمی شوند، از طریق این فیلتر جذب و از بین می روند.

  • فیلتر کربن فعال

فیلتر کربن فعال و یا همان فیلتر ذغالی شکل، در جذب آلاینده های شیمیایی موثر است. این فیلتر به خوبی بو و آلودگی های گازی شکل را جذب و خنثی می کند. پروسه تصفیه هوا در خانه از طریق این فیلتر با کیفیت بهتری دنبال شده و خروجی سالم تری خواهد داشت.

ویژگی های یک تصفیه کننده خوب

تنوع بی نظیر دستگاه های تصفیه کننده هوا، ممکن است ما را در انتخاب صحیح و اصولی به خطا بیندازد. برای رفع این مشکل کافیست در هنگام خرید، به چند نکته طلایی توجه کنید.

  • اول از همه از میزان ظرفیت فیلتر ها مطلع شوید. چرا که فیلتر ها همزمان با تکمیل ظرفیت خود، از کار می افتند. در اغلب مواقع شستشوی مجدد فیلتر نیز نمی تواند عملکرد اولیه آن را احیا کنید.
  • در قدم بعد قدرت فن و اندازه آن را بررسی کنید. چرا که هوا پیش از ورود به فیلتر هپا، توسط فن مکیده می شود. از این رو هرچه توانایی فن در مکش هوا بیشتر باشد، تصفیه هوا در خانه با سرعت بیشتری دنبال می شود و در یک بازه زمانی مشخص، مساحت بیشتری از محیط خانه پاکسازی می شود. میزان هوادهی دستگاه، صدای آن و همچنین ابعاد یک تصفیه کننده هوا، همگی به ابعاد و قدرت فن بستگی دارد.
  • به اقلیم محل زندگی خود توجه کنید. همانطور که گفته شد هر یک از فیلتر ها در جذب برخی آلاینده ها موثر هستند. از این رو اگر در شهرهایی همچون اهواز زندگی می کنید که سطح آلاینده هایی از جنس گردوغبار ریز و درشت بیشتر است، لازم است از دستگاه های مجهز به فیلتر هپا استفاه کنید. این در حالیست که در شهرهایی همچون تهران که منشاء آلودگی در ترافیک و دود ناشی از آن است، می بایست برای رفع بوی نامطبوع گازها از دستگاه های مجهز به فیلتر کربن فعال استفاده کرد.

جهت خرید دستگاه تصفیه هوا از فروشگاه اینترنتی شریفی طب اینجا کلیک کنید

سخن پایانی

پاکسازی هوای منزل اهمیت ویژه ای دارد. چرا که می تواند موجب ارتقاء سطح کیفی هوای پیرامون ما شود. بهترین روش تصفیه هوا در خانه، استفاده از یک دستگاه تصفیه کننده هوا است. در این بین دستگاه های مختلفی توسط برندهای معتبر ساخته شده اند که هر یک با بهره مندی از یک یا چندین فیلتر، اقدام به جذب آلاینده ها می کنند. شما می توانید با بررسی عوامل موثر در قدرت پاکسازی هوا، بهترین دستگاه را انتخاب کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()