سبد خرید 0

ویتامین های ضروری بدن

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 3 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

ویتامین های ضروری بدن

بدن انسان توانایی تولید و ساخت ویتامین را ندارد. از این رو لازم است ویتامین های ضروری بدن را از طریق مواد غذایی و یا مکمل های مغذی دریافت کنیم. علیرغم اینکه پزشکان توصیه می کنند ویتامین ها از طریق مواد غذایی و رژیم غذایی متعادل وارد بدن شوند، نیاز به استفاده از قرص و کپسول ویتامین ها همواره احساس می شود.

چرا که عملکرد ویتامین در بدن بسیار جدی است و بدن برای انجام برخی فعالیت های مفید، به دریافت مجموعه ای از ویتامین ها و مواد مغذی نیاز دارد. در ادامه با عملکرد انواع ویتامین ها آشنا می شویم تا کمبود هر یک را شناسایی و جبران کنیم.

دسته بندی ویتامین ها

ویتامین ها را می توان از لحاظ نوع حلال بودن آن ها در دو دسته حلال در آب و حلال در چربی تقسیم کرد. ویتامین های حلال در آب از انواع ویتامین های ضروری بدن هستند که می بایست به شکل روزانه و مرتب مصرف شوند. چرا که این نوع ویتامین ها از طریق ادرار دفع می شوند. این در حالیست که ویتامین های محلول در چربی تا مدت ها در بدن باقی می مانند و کاملاً جذب می شوند.

انواع مختلف ویتامین ها

افراد در هر سن، وزن و سطح فعالیتی نیاز به مصرف مداوم ویتامین ها دارند تا بتوانند از این طریق بدن خود را در برابر بسیاری از بیماری ها ایمن کنند. کمبود هر یک از ویتامین ها می تواند بدن را با خطرات جدی روبرو کرده و زمینه ابتلا به انواع بیماری ها را فراهم کند. ویتامین های ضروری بدن را می توان در فهرستی از موارد زیر گنجاند.

  • ویتامین A

ویتامین آ، از انواع ویتامین های محلول در چربی ست که دارای خواص آنتی اکسیدانی است. از این رو به تقویت سیستم ایمنی کمک شایانی می کند و از ابتلا به سرطان ریه و پروستات پیشگیری می کند. این ویتامین به تقویت استخوان ها، دندان ها، پوست و بافت های نرم بدن کمک شایانی می کند.

اما مهمترین کارکرد ویتامین A در بهبود بینایی و کند کردن روند پیری است. هویج، کدو تنبل، طالبی، زردآلو، هندوانه، کلم بروکلی، فلفل قرمز، جگر، شیر، تخم مرغ و غلات منبع مغذی ویتامین A هستند که از ابتلا به بیماری های مزمن جلوگیری می کنند.

اگرچه ویتامین آ یکی از اصلی ترین ویتامین های ضروری بدن است؛ اما مصرف بیش از حد ویتامین A  نیز برای بدن ضرر دارد. توصیه می شود این ویتامین را به طور مستقیم از مواد غذایی و خوراکی دریافت کنید. عوارضی همچون عفونت گلو و سینه، کند شدن روند بهبود زخم، خشک چشم و پوست، ناباروری و شب کوری در اثر مصرف بی رویه ویتامین آ بروز می یابد.

  • ویتامین C

نقش ویتامین C در تشکیل گلبول قرمز انکار ناپذیر است. این ویتامین با افزایش رشد بافت های بدن، بهبود زخم را تسریع می کند. همچنین خطر ابتلا به بیماری های قلبی را به شدت کاهش می دهد. ویتامین سی خواص آنتی اکسیدانی دارد و در پیشگیری از ابتلا به انواع سرطان موثر است.

ویتامین سی از انواع ویتامین های ضروری بدن است که از طریق مصرف میوه هایی همچون پرتقال، کیوی، توت فرنگی، گوجه فرنگی و همچنین گریپ فروت، فلفل، سیب زمینی و کلم بروکلی وارد بدن می شود. این ویتامین در تقویت رگ های خونی و ایجاد خاصیت ارتجاعی در آنان بسیار موثر است.

  • ویتامین دسته B

مصرف انواع مختلف ویتامین های دسته بی برای بدن ضروری است. این دسته از ویتامین های ضروری بدن را می توان در مورد اصلی خلاصه نمود.

  1. ویتامین B2: موثر در بهبود سوخت و ساز بدن، کاهش دهنده اضطراب و استرس. دریافت از طریق خوراکی هایی همچون سویا، بادام، انواع آجیل، شیر، ماست، سبزیجات برگ دار، غلات سبوس دار و قارچ.
  2. ویتامین B6: بهبود دهنده سیستم عصبی و قلبی، پیشگیری کننده از ضعف حافظه و آلزایمر، تنظیم کننده سطح خون، دریافت از طریق موز، گوشت، لوبیا، جو دوسر، انواع آجیل و میوه های خشک.
  3. ویتامین B7: ویتامین ب 7 یا بیوتین، تقویت کننده رشد مو، بهبود دهنده رشد استخوان و مغز استخوان، کنترل کننده کم خونی و عوارض روحی همچون افسردگی و بیحالی. دریافت از طریق ماهی، میوه های زرد رنگ، زرده تخم مرغ، سویا، طالبی، موز، سیب زمینی شیرین و بادام.
  4. ویتامین B9: ویتامین ب9 یا اسید فولیک، بهبود دهنده سلامت مغز، بهبود دهنده عملکرد سلول های بدن، باروری و سلامت جنین. دریافت از طریق آب پرتقال، توت فرنگی، غلات غنی شده، حبوبات و تخم مرغ.
  5. ویتامین B12: پیشگری کننده از بیماری های قلبی، کم خونی و از دست رفتن حافظه، موثر در سلامت سیستم عصبی و عملکرد مغز. دریافت از طریق پنیر، ماست، شیر، غلات غنی شده صبحانه، تخم مرغ، ماهی و گوشت.
  • ویتامین D

این ویتامین محلول در چربی، به جذب کلسیم در بدن کمک می کند. ویتامین D تضمین کننده سلامت استخوان است و به افزایش قدرت بینایی کمک می کند. قرار گرفتن مداوم در معرض نور مستقیم خورشید می تواند به جذب طبیعی ویتامین دی کمک کند.

  • ویتامین E

ویتامین E نیز یکی از ویتامین های ضروری بدن است که می تواند روند پیری را کند کند. این ویتامین به بهبود عملکرد حافظه و پیشگیری از ابتلا به بیماری های قلبی کمک می کند. ویتامین E را می توان تضمین کننده سلامت پوست و مو دانست. جوانه گندم، بادام، کره بادام زمینی، روغن آفتابگران و فندق سرشار از ویتامین E هستند.

  • ویتامین K

نقش ویتامین K در تقویت استخوان، تقویت سیستم ایمنی و تأمین انرژی بدن کلیدی است. این ویتامین را می توان در بهبود بیماری های قلبی موثر دانست. غلات سبوس دار، سبزیجات سبز برگ، روغن ماهی و روغن سویا منبع مغذی ویتامین کا است.

سخن پایانی

ویتامین های ضروری بدن را می توان از طریق مواد غذایی دریافت کرد. با اینحال مصرف این ویتامین ها به شکل قرص، کپسول و قرص های جوشان نیز رایج است. فقدان هر یک از این ویتامین ها می تواند به بخشی از بدن آسیب وارد کند. از این رو ضروری است که ویتامین ها را به تدریج و مرتب مصرف کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()