سبد خرید 0

باندهای زخم

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | یکشنبه 7 آذر 1400 در ساعت 16 : 19 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

معرفی انواع باندهای زخم

باندهای زخم که با عناوینی همچون باند پانسمان پزشکی نیز شناخته می شوند، یکی از پر مصرف ترین اقلام مصرفی پزشکی به شمار می آیند. حتماً برای شما نیز پیش آمده که در اثر حواس پرتی و یا عوامل دیگر، دچار سوانحی همچون بریدگی و یا سوختگی های سطحی شوید.

در این حالت لازم است زخم را پیش از مراجعه به پزشک پانسمان کنید تا شرایط مناسبی برای بیمار فراهم کرده و از عفونی شدن محل آسیب دیده پیشگیری کنید. به همراه داشتن باند زخم در کنار تجهیزات دیگری همچون بتادین، لوسیون و یا پماد سوختگی به استریل ساختن محل آسیب دیده کمک شایانی می کند.

باندها پارچه هایی توری مانند و یا کش دار هستند که در طول و عرض مختلف تولید شده و برای ایمن سازی زخم به کار می روند. البته پانسمان پزشکی کارکردهای دیگری نیز دارد که در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.

باند پانسمان و انواع آن

باندهای زخم از جمله تجهیزاتی هستند که از زمان های بسیار قدیم مورد استفاده پزشکان قرار می گیرند. در میان انواع تجهیزات مراقبت از زخم، باندهای پزشکی نقش موثرتری دارند. همانطور که می دانید ایجاد زخم بر روی پوست با خونریزی همراه خواهد بود.

بند آوردن خونریزی در اغلب مواقع کار سختی است. باند زخم با اتصال به منطقه آسیب دیده به سرعت گرفتن انعقاد خون و قطع خونریزی کمک شایانی می کنند. همچنین از قرار گرفتن زخم در مقابل هوای آزاد و عفونی شدن آن نیز جلوگیری می کند.

علاوه بر این ها با حفظ دمای زخم، به بافت های آسیب دیده پوست فرصتی برای جوش خوردن و بهبودی می دهند. کارکرد ویژه باند پانسمان در حوزه درمان موجب شده تا این وسیله در ابعاد و اندازه های مختلف و با جنس های متنوعی تولید و ساخته شود.

باند زخم

باند سوختگی شکل پذیر

سوختگی بدن از جمله آسیب هایی ست که نیاز به مراقبت شدید و دقیق دارد. هرچقدر میزان مراقبت از بیمار در طول مراحل اولیه بیشتر باشد، درمان و بهبودی او نیز سریع تر رخ می دهد. استفاده از باندهای زخم به منظور درمان منطقه سوخته، بسیار رایج است.

باندهای سوختگی از جمله باندهای پزشکی هستند که در سوانح سوختگی مورد استفاده قرار می گیرند. از این دسته از باندها به منظور جلوگیری از عفونی شدن زخم و تماس مستقیم آن با محیط های آلوده استفاده می شود. به منظور تسریع روند بهبودی، لازم است این باندها به طور مکرر تعویض شده و به زخم ناشی از سوختگی فرصتی برای هوا خوری داده شود.

باند سوختگی شکل پذیر، همانطور که از نامش پیداست، به جهت دارا بودن انعطاف پذیری و خاصیت ارتجاعی بالا در طول و عرض، پس از اتصال به منطقه آسیب دیده، بدون اینکه به آن فشار مضاعفی ایجاد کند، شکل آن را به خود می گیرد. از این رو مانع حرکات عادی بدن نشده و آزادی عمل بیمار را از بین نمی برد.

همین ویژگی استفاده از این باند را در نقاط ناهموار بدن نیز ممکن ساخته است. این دسته از باندها به کمک الیاف پنبه ساخته شده و از قدرت جذب بالایی هستند. از این رو می توانند حجم زیادی از مایعات، ترشحات و خون آبه را به خود جذب کنند. به منظور جلوگیری از نمایان شدن ترشحات جذب شده توسط باند، رنگ باندهای سوختگی قهوه ای در نظر گرفته می شود. باند کرپ سوختگی نیز دقیقاً با همین ویژگی ها و کارکردها تولید و عرضه می شود.

باند کشی

در میان انواع باندهای زخم باند کشی بیشترین کارکرد و مصرف را به خود اختصاص داده است. به طور قطع شما این دسته از باندها را در محیط پیرامون خود دیده اید. در صورتی که مچ پای شما در طول ورزش هایی همچون فوتبال، والیبال و اسکیت پیچ بخورد، به وسیله باند کشی بانداژ شده و پانسمان می شود.

باند کشی با اتصال بر روی منطقه آسیب دیده و متورم، یک فشار یکنواخت بر روی آن ایجاد می کند. این فشار موجب بهبود تورم و کاهش درد خواهد شد. باند کشی مصارف دیگری نیز دارد. برای مثال در درمان بیماری های وریدی همچون واریس نیز به کار می رود؛ اما به طور معمول از این باند به منظور جلوگیری از پیشرفت التهابات و افزایش درد استفاده می شود.

در ساختار باند کشی از الیاف طبیعی استفاده شده و هیچگونه ماده مصنوعی در ترکیبات آن وجود دارد. همین عامل موجب شده تا اتصال مستقیم این باند بر روی منطقه آسیب دیده هیچگونه واکنش آلرژیکی به همراه نداشته باشد. باند های کشی دارای ساختاری متخلخل و منافذ بسیار کوچک هستند تا به راحتی هوا را به جریان انداخته و مانع تعریق منطقه آسیب دیده شوند.

به طور معمول باند های کشی در عرض 5، 10، 1 و 20 سانتی متری تولید و عرضه می شوند. شما می توانید با توجه به نیاز خود و وسعت منطقه آسیب دیده از انواع مختلف آن استفاده کنید.

پانسمان زخم

باند کنار بافت

باند کنار بافت از دیگر باندهای زخم پرکاربرد است که در جراحاتی که دچار خونریزی خارجی شده اند، به کار می رود. این دسته از باند ها به منظور قطع خونریزی و پیشگیری از عفونی شدن زخم های باز استفاده می شوند.

همانطور که می دانید عفونی شدن زخم های باز بیمار را دچار دردسرهای زیادی می کند. چرا که عفونت قابلیت انتقال به سایر نقاط بدن را دارد و می تواند عوارض جبران ناپذیری به وجود آورد. باند کنار بافت با پوشش کامل زخم از نفوذ انواع میکروب به سطح آسیب دیده جلوگیری می کند.

این دسته از باندها از جنس نخ و پلی استر ساخته شده اند و عاری از هرگونه مواد شیمیایی و بو هستند. در ساختار این باندها هیچگونه پرز و یا سرنخ بیرون آمده دیده نمی شود. از این رو می توان امیدوار بود که هیچ آلودگی فیزیکی همچون پرز باند، موجب بروز عفونت نخواهد شد.

باندهای کنار بافت کاملاً استریل و بهداشتی هستند. این دسته از باندهای زخم به گونه ای طراحی و بافته شده اند که در برابر شستشو، انواع چربی ها همچون روغن و پماد کاملاً مقاوم اند. استفاده از این باند بر روی زخم مانع تبادل اکسیژن و یا بخار آب نمی شود. همین عامل به تسریع فرآیند بهبود و ترمیم زخم کمک شایانی می کند. قرار گیری باند کنار بافته بر روی زخم های عمیق، مانع تبخیر ترشحات و سرد شدن زخم می شود. چرا که الیاف به کار رفته در این باند دمای زخم را در حدود 37 درجه سانتی گراد که بهترین دما برای تقسیم سلولی و بهبود زخم به شمار می آید، حفظ می کند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()