سبد خرید 0

خواص فیزیوتراپی و توان بخشی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | ﺳﻪشنبه 2 آذر 1400 در ساعت 50 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

خواص فیزیوتراپی و توان بخشی

فیزیوتراپی یکی از زیرشاخه های طب توان بخشی است که به واسطه کاربرد زیاد و تأثیرات شگرف، برای عموم مردم شناخته شده است. خواص فیزیوتراپی و توان بخشی به افراد در اصلاح و بهبود معلولیت های جسمی و همچنین ارتقا توانایی های حرکتی و در پی آن بهبود کیفیت زندگی کمک شایانی می کند.

عموم افراد آسیب دیده و دارای محدودیت های حرکتی با استفاده از فناوری های نوین فیزیوتراپی قادرند علاوه بر کاهش حس درد در منطقه آسیب دیده، توانایی های فیزیکی از دست رفته خود را تا حد بسیاری بازیابی کنند. نحوه درمان از طریق فیزیوتراپی از یک فرد تا فرد دیگر متفاوت است. اساساً عواملی همچون نوع معلولیت و محدودیت، اسکلت بدن بیمار و همچنین شدت معلولیت در تنظیم برنامه فیزیوتراپی موثر است.

با اینحال فواید و خواص فیزیوتراپی و توان بخشی در اغلب بیماران تقریباً یکسان خواهد بود. این بدین معناست که با حضور در جلسات فیزیوتراپی و توان بخشی عموم بیماران از فواید آن بهره مند خواهند شد و توانایی های فیزیکی و حرکتی خود را مجدداً به دست می آورند.

مهم ترین خواص فیزیوتراپی و توان بخشی

همانطور که گفته شد، فیزیوتراپی و توان بخشی نقش بسیار زیادی در بازیابی تحرک و افزایش انعطاف پذیری عضلات بدن دارد. این مسئله را می توان مهم ترین فایده شرکت در جلسات فیزیوتراپی بر شمرد. اما فواید و خواص فیزیوتراپی و توان بخشی بسیار گسترده است و شامل موارد زیر می شود.

فواید فیزیوتراپی

کاهش حس درد

اغلب پزشکان جلسات فیزیوتراپی را به منظور کاهش حس درد و از بین بردن آن تجویز می کنند. در فیزیوتراپی با استفاده از روش هایی همچون تحریک الکتریکی، ورزش درمانی، IFT، ماهیچه های بدن توانمند شده و از این طریق درد ناشی از آسیب دیدگی برطرف می شود.

بهبود دهنده توان حرکتی

یکی از مهم ترین خواص فیزیوتراپی و توان بخشی، بهبود توانایی های جسمی در افراد معلول است. در این حالت در طول جلسات توان بخشی، بیمار برای انجام حرکات ساده همچون ایستادن، راه رفتن و تحرک روزمره توانمند می شود.

جایگزین مناسبی برای جراحی

بسیاری از آسیب دیدگی های جسمی به کمک علم نوین فیزیوتراپی درمان شده و نیاز به جراحی را از بین می رود. این امر علاوه بر اینکه ریسک ناشی از عمل های جراحی را از بین می برد، اقتصادی تر خواهد بود. همچنین انجام فیزیوتراپی پس از جراحی می تواند تا حد بسیاری دوره نقاهت را کوتاه کرده و به فرد در بازیابی توان از دست رفته کمک کند.شما میتوانید دستگاه فیزیوتراپی را از فروشگاه شریفی طب با قیمت مناسب و ارسال رایگان خریداری کنید.

بهبود وضعیت تعادل بدن

در برخی افراد معلولیت های ناشی از شکستگی موجب به هم خوردن تعادل فرد شده و زندگی روزمره وی را مختل می سازد. از این رو پزشک به منظور جلوگیری از زمین خوردن مجدد، شرکت در جلسات فیزیوتراپی و انجام تمرینات ورزشی را توصیه می کند. در این حالت فیزیوتراپ وضعیت بیمار را بررسی و یک برنامه اختصاصی برای کنترل وضعیت تعادل بدن تدوین می کند.

فیزیوتراپی برای ورزشکاران

در میان افراد مختلف، ورزشکاران بیشترین بهره را از خواص فیزیوتراپی و توان بخشی می برند. چرا که احتمال آسیب دیدگی آنان در طول انجام حرکات سنگین ورزشی به مراتب بالاتر از افراد معمولی است. گاهی فیزیوتراپ ها در زمین بازی حضور می یابد تا بلافاصله پس از بروز آسیب دیدگی برنامه درمانی خود را آغاز کند. از آنجایی که فیزیوتراپ ها با انواع آسیب دیدگی های ناشی از ورزش های مختلف آشنا هستند، قادرند بهترین درمان را برای رفع محدودیت های حرکتی به کار گیرند.

کنترل کننده بیماری های قلبی

حتماً دقت کرده اید افراد پس از حملات قلبی برای شرکت در جلسات فیزیوتراپی آماده می شوند. چرا که توان بخشی با افزایش تحرک بیمار محدویت های حرکتی را کاهش می دهد. همچنین موجب پاکسازی ترشحات ریه شده و از این رو به بهبود وضعیت بیمار کمک شایانی می کند.

کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان

همانطور که می دانید یکی از شایع ترین عوارض افزایش سن و پیری، ابتلا به پوکی استخوان است. با حضور در جلسات فیزیوتراپی می توان احتمال بروز این عارضه جسمی را به مراتب کاهش داد.

بهبود دهنده توان حرکتی

برطرف کننده مشکلات جسمی پس از سکته های مغزی

از دیگر خواص فیزیوتراپی و توان بخشی می توان به بهبود وضعیت جسمی بیمار پس از سکته مغزی اشاره نمود. همانطور که می دانید بدن انسان در اثر سکته های مغزی دچار معلولیت های موقت می شود که با حضور در جلسات فیزیوتراپی در طول 3 الی 4 جلسه این عوارض کنترل شده و از بین می رود.

کنترل دیابت نوع 2

تکنیک اصلی درمان از طریق توانبخشی افزایش تحرک بیمار است. از این رو این روش درمانی در کنترل و تنظیم قند خون نیز نقش موثری خواهد داشت. از طرفی این برنامه های ورزشی و توان بخشی می تواند به کاهش وزن بیمار کرده و از این طریق نقش موثری در کنترل دیابت نوع 2 داشته باشد.

کاهش دهنده خطر ابتلا به زخم بستر

اغلب بیمارانی که در بخش مراقبت های ویژه بستری شده و به دستگاه تنفس مصنوعی متصل می شوند، بی تحرک مانده و در معرض ابتلا به زخم بستر قرار می گیرند. خواص فیزیوتراپی و توان بخشی در اینگونه افراد به مراتب پررنگ تر خواهد بود. چرا که باعث تحرک بیمار و همچنین مراقبت از کمر وی خواهد شد.

مراقبت از بانوان باردار

از فیزیوتراپی و خواص آن می توان در دوران قبل و بعد از تولد نوزاد استفاده کرد. برنامه های توانبخشی پیش از تولد نوزاد به اجرا در آمده به وضع حمل و دوره پس از زایمان نیز کمک شایانی می کند. چرا که فیزیوتراپیست وضعیت بدنی درست در زمان شیردهی به نوزاد را آموزش داده و از ایجاد حس درد در ناحیه گردن و کمر پیشگیری می کند.

نتیجه گیری

خواص فیزیوتراپی و توان بخشی بسیار متنوع و گسترده است. بسته به اینکه نوع معلولیت و شدت آن چگونه باشد این فواید متفاوت خواهد بود. امروزه متدهای مختلفی برای فیزیوتراپی در نظر گرفته شده که هر یک می تواند در برطرف کردن یک نوع آسیب دیدگی مفید و موثر عمل کند. در هر صورت می توان از فیزیوتراپی و توان بخشی به عنوان یک علم کارآ و مفید یاد کرد که به بیماران در جهت رفع آسیب های جسمی و همچننی بهبود کیفیت زندگی کمک شایانی می کند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()