سبد خرید 0

معرفی و انواع دستکش های پزشکی

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 13 آذر 1400 در ساعت 35 : 20 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

دستکش های پزشکی

دستکش های پزشکی یکی از پرمصرف ترین تجهیزات ایمنی هستند که در مراکز درمانی مورد استفاده قرار می گیرند. تفاوتی ندارد افراد در کدام بخش بیمارستان فعالیت می کنند، استفاده از دستکش پزشکی برای کلیه پرسنل ضروری است.

دستکش از انتقال آلودگی میان بیمار و پزشک جلوگیری کرده و از دست پزشک در برابر عوامل بیمار زا و خطرناک محافظت می کند. اهمیت استفاده از دستکش های طبی تا به حدیست که امروزه انواع مختلف آن برای استفاده در بخش های مختلف بیمارستان همچون آزمایشگاه، اتاق عمل و ...  طراحی و ساخته شده است.

انواع دستکش های پزشکی

دستکش های طبی را می توان از جنبه های مختلف دسته بندی نمود. به طور معمول دستکش ها از نظر جنس به کاررفته در آن ها و همچنین کاربرد آنان در محیط تقسیم می شوند. در انتخاب دستکش سردرگمی هایی بسیاری وجود دارد. برای مثال ممکن است ندانید دستکش خریداری شده دقیقاً چه کاربردی داشته و از چه موادی ساخته شده است.

با بررسی انواع دستکش ها و میزان محافظت آنان از دست، می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

دستکش

  • دستکش لاتکس

همانطور که می دانید دستکش های پزشکی خواص و عملکرد خود را از متریال سازنده خود می گیرند. دستکش لاتکس، از پلاستیک منعطف و سبک برای ایجاد حفاظت و ایمنی استفاده کرده است. از این رو دارای انعطاف پذیری بالایی هستند. این دستکش ها در دو نوع پودری و بدون پودر ساخته می شوند.

در صورتی که از سایز مناسب دستکش لاتکس استفاده کنید، احساس راحتی بیشتری خواهید داشت. چرا که این دستکش مثل پوست دوم به دست شما چسبیده و بدون ایجاد اختلال در حس لامسه، از دستان شما محافظت می کند.

از دستکش لاتکس برای استفاده در محیط های عفونی با ریسک بالای آلودگی استفاده می شود. انعطاف پذیری و استحکام دستکش در برابر شرایط محیطی، امکان استفاده طولانی مدت از آن را فراهم ساخته است.

در خصوص نکات منفی دستکش های لاتکس می توان گفت، در برخی افراد استفاده از این دستکش ها واکنش های آلرژیک شدیدی به همراه دارد.. به خصوص نوع پودری آن ها حساسیت زایی بیشتری دارد.

حساسیت پوستی ناشی از مصرف این دستکش عموماً با علائمی همچون خشکی پوست، خارش، سوزش و قرمزی دست بروز می یابد. همچنین دستکش های لاتکس غیر استریل بوده و برای استفاده در اتاق عمل مناسب نیستند.

  • دستکش نیتریل

دستکش نیتریل یکی دیگر از دستکش های پزشکی پرکاربرد است که برخلاف دستکش لاتکس، موجب بروز حساسیت پوستی نمی شود. این دستکش از جنس اکریل، نیتریل و پلیمر بوتادین ساخته شده و مقاومت بالایی در برابر پارگی و سوراخ شدن دارد. سایر ویژگی های این دستکش در موارد زیر خلاصه می شود:

  1. فاقد لاتکس و مواد اولیه حساسیت زا است.
  2. به جهت ضخامت کم، حس لامسه را در سطح بالایی حفظ می کند.
  3. به طور کامل به دست می چسبد.
  4. دارای خاصیت کشسانی بالایی است.
  5. در برابر بسیاری از مواد شیمیایی و عوامل بیماری زا مقاوم است.
  6. برای استفاده در محیط های عفونی و آلوده مناسب است.
  7. طول عمر بالایی دارد. حتی در صورتی که از آن استفاده نشود و در بسته بندی خود باقی بماند.
  8. در دو رنگ آبی و مشکی تولید می شود.
  9. قیمت مناسبی دارد.

لاتکس

  • دستکش وینیل

دستکش های وینیل از ماده ای مصنوعی به نام وینیل کلرات ساخته می شوند. از این دستکش بیشتر در صنایع غذایی و مصارفی که نیاز به ایمنی و دقت لمسی بالایی ندارد، استفاده می شود. در ساختار این دسته از دستکش ها نیز از لاتکس استفاده نشده است. از این رو موجب ایجاد حساسیت نمی شود.

از این محصول در محیط های کم خطر با آلودگی پایین و برای مدت زمان کوتاه استفاده می شود. این دستکش به دست نمی چسبد از این رو ممکن است حس لامسه را مختل کند. همچنین غیر استریل است و برای استفاده در محیط های حساس مناسب نیست.

  • دستکش جراحی

انواع دستکش های لاتکس، وینیل و نیتریل غیر استریل هستند و برای استفاده در محیط های استریل همچون مطب دندانپزشکی، داروخانه و آزمایشگاه مناسب نیستند. از این رو برای حفاظت دست در محیط های استریلی همچون اتاق عمل، از دستکش جراحی کم پودر استفاده می شود. برخی ویژگی های این دستکش های پزشکی شامل موارد زیر است:

  1. دارای حساسیت لمسی بیشتر هستند.
  2. به منظور استفاده راحت در سایز های دقیق طراحی و تولید می شود.
  3. مواد اولیه به کاررفته در آن ها موجب ایجاد واکنش های آلرژیک نمی شود.
  4. به منظور حفاظت بهتر و پوشش بیشتر دارای ساق بلند هستند.
  5. از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند.
  6. به طور کامل به دست می چسبند و حس لامسه را از بین نمی برند.
  7. دارای ساختار ضد لغزش هستند تا پزشک در زمان جراحی، دچار خطا نشود.
  8. بیشترین حفاظت را در برابر آلودگی ها و میکروارگانیزم ها به عمل می آورند.
  • دستکش های ارتوپدی

برای محافظت دست در طول جراحی های ارتوپدی از دستکش ارتوپدی استفاده می شود. همانطور که می دانید در طول جراحی های ارتوپدی از ابزار سنگین استفاده می شود. به همین جهت این نوع دستکش های پزشکی از چندین لایه ضخیم ساخته می شوند تا بتوانند پزشک را در زمان استفاده از ابزارآلات سنگین و پیچ و پلاک های مختلف همراهی کنند.

دستکش های ارتوپدی در سایزهای 7 - 7.5- 8- 8.5 و در رنگ های تیره تولید می شود. این ویژگی از انعکاس نور و خستگی چشم پزشک جلوگیری می کند. در ساخت این دستکش ها از تکنولوژی های نوینی همچون DHD استفاده شده است. این فناوری به پزشک در پوشش راحت دستکش کمک می کند. پزشکان می توانند این دستکش را با دستان خیس و مرطوب نیز بپوشند.

لایه های به کاررفته در این دستکش علاوه بر پیشگیری از سوراخ شدن دستکش، خطر ابتلا به انواع بیماری های ویروسی و عفونی را کاهش می دهد.

دستکش جراحی

  • دستکش ضد ایدز

در بیمارستان ها و مراکز درمانی، افراد با انواع مختلف بیماری های ویروسی همچون هپاتیت و ایدز بستری می شوند. از این رو لازم است تدابیر لازم جهت محافظت و جلوگیری از انتقال آلودگی میان بیماران و کادر درمان صورت بگیرد. یکی از این تدابیر، استفاده از دستکش های چندلایه ضد ایدز است.

همانطور که از نامش پیداست، این دستکش از بدن در برابر ابتلا به ویروس ایدز محافظت می کند. دستکش ضد HIV، با ساختار ایمن و مقاوم خود از دست پزشک در برابر اصابت تیغ و وسایل تیز و برنده جراحی که آلوده به ویروس شده اند، محافظت می کند. از این رو می توان مطمئن بود استفاده از این دسته از دستکش های پزشکی ریسک ابتلا به ویروس را در حین اقدامات درمانی و جراحی کاهش می دهد.

ویژگی های شاخص و کاربردی این دستکش پزشکی در موارد زیر خلاصه می شود:

  1. دارای سه لایه ایمن و مستحکم است.
  2. در برابر پارگی ناشی از اصابت ابزار آلات تیز و سوراخ شدن مقاوم است.
  3. در سایز های مختلف 7 ، 7/5 ، 8 ، 8/5 موجود است.
  4. در ساخت آن از بهترین و مرغوب ترین مواد اولیه استفاده شده است.
  5. استفاده از آن موجب ایجاد حساسیت در ناحیه دست نمی شود.
  6. به راحتی پوشیده می شود.
  • دستکش یکبار مصرف نایلونی

دستکش های نایلونی برای عموم مردم شناخته شده اند. این دستکش ها بیشترین کاربرد خود را در مراکز بهداشتی و درمان، هتل ها و آشپزخانه ها به نمایش می گذارند. میزان محافظت این نوع دستکش ها نسبی است. از این رو نمی تواند در برابر آلودگی های شدید و محیط های عفونی از کاربران محافظت کند.

دستکش های نایلونی برای مصارف کوتاه مدت طراحی شده اند. این دستکش ها حساسیت زا نیستند و در عین حال استریل هم نشده اند. این محصول در ضخامت های مختلف عرضه می شود تا کاربران در تناسب با نیاز خود از آن استفاده کنند. دستکش های یکبار مصرف قیمت بسیار کمتری در مقایسه با سایرین دارند.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()