سبد خرید 0

نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 0 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال

یادگیری نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال اهمیت ویژه ای دارد. چرا که بیماری رایج و شایع پرفشاری خون، هنوز هم یکی از علل اصلی مرگ و میر در سطح جهان شناخته می شود. یکی از عواملی که به طور مستقیم در کنترل و بهبود بیماری پرفشاری خون و عوارض ناشی از آن تأثیر می گذارد، سنجش فشارخون در خانه، به شکل برنامه ریزی شده و منظم است.

از آنجایی که در محیط خانه فرد آسایش بیشتری داشته و استرس کمتری نیز دارد، نتایج حاصل از سنجش خون در خانه دقیق تر است. تهیه دستگاه فشار سنج اولین قدم در جهت سنجش دقیق فشار خون است. توصیه می شود ابزاری تهیه کنید که علاوه بر دقت بالا، عملکردی ساده داشته باشد. در میان تنوع گسترده دستگاه های سنجش فشار خون، فشارسنج دیجیتال محبوبیت بیشتری دارد.

چرا که به شکل خودکار اقدام به اندازه گیری فشار خون می کنند و عوامل انسانی در تعیین میزان فشارخون، ضربان قلب و حتی پمپ کاف ها تأثیری ندارند. همچنین نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال با کارکرد خودکار و هوشمندی که دارد، برای افراد سالمند و میانسال نیز ساده است.

انواع مختلف فشارسنج های دیجیتال

سنجش فشارخون از طریق فشار سنج دیجیتال نیاز به استفاده از گوشی پزشکی ندارد. تنها با لمس یک دکمه تمام مراحل سنجش به شکل اتومات انجام شده و در نهایت نتایج حاصل از تست بر روی صفحه نمایش نقش می بندد. از این رو می توان بیشترین دقت در سنجش را به این نوع فشارسنج اختصاص داد.

فشارسنج های دیجیتال به دو شکل مچی و بازویی ارائه می شوند. نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال در هر دو مدل تقریباً مشابه است و تفاوت چشمگیری ندارد. عموم کمپانی های سازنده تلاش می کنند تا هر دو نوع فشارسنج را با ضریب خطای بسیار پایین، در اختیار کاربران قرار دهند. با اینحال در استفاده از فشارسنج های بازویی نتایج دقیق تری خواهید داشت.

همچنین استفاده از فشارسنج بازویی در افرادی که به هر دلیل قادر به استفاده از مچ دست چپ نیستند توصیه می شود. برای مثال در افرادی که دچار لرزش دست هستند و یا در طول عمل جراحی دست، رگ های این بخش از دست داده اند، استفاده از این فشارسنج بازویی توصیه می شود.

آمادگی های لازم برای سنجش فشارخون

همواره توصیه می شود پیش از آغاز عملیات تست فشارخون و یادگیری نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال، چند دستورالعمل ساده را به کار بگیرید. اول از همه مطمئن شوید نیم ساعت پیش از آغاز تست از غذا و یا داروهایی که موجب تحریک فشار خون می شوند، استفاده نکرده باشید. برای مثال مصرف نوشیدنی کافئین دار، سیگار و وعده های غذایی سنگین موجب نوسان فشارخون شده و نظم آن را به هم می ریزد. سپس از جنبه های مختلف خود را برای سنجش آماده کنید.

  1. نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال را از طریق کاتالوگ مربوطه مطالعه کرده و یاد بگیرید.
  2. آرام باشید و هرگونه اضطراب و استرس را از خود دور کنید. چرا که تنش های روحی در فشار خون و نتیجه حاصل از تست تاثیر مستقیم می گذارد.
  3. موقعیت خود را به گونه ای تنظیم کنید که بازو و یا مچ دست بر روی یک سطح صاف قرار گرفته شود. استفاده از سطوح صافی همچون میز و یا بالشت، ضروری است.
  4. در طول عملیات ساکت و آرام بنشینید و از انجام فعالیت های هر چند ساده، مانند صحبت کردن، پرهیز کنید.
  5. لباس راحت و آسوده بپوشید. پوشش های آستین کوتاه که مانع جمع شدن لباس در بخش بازو می شود، دقت نتیجه حاصل از تست را بالا می برد.
  6. مطمئن شوید که کاف فشارسنج برای سایز بازو و یا مچ دست شما مناسب باشد. همچنین کاف ها می بایست سطح بازو و مچ را به طور کامل پوشش داده و پشتیبانی کنند.

روش استفاده از فشارسنج دیجیتال

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال در هر دو مدل تقریباً مشابه است. تنها تفاوت این دو مدل فشارسنج در محل قرارگیری و استقرار دستگاه است. نوع بازویی فشارسنج ها از طریق اتصال به بازوی دست چپ اقدام به سنجش فشار خون می کند. در حالی که فشارسنج مچی، عملیات تست را از طریق اتصال به مچ دست انجام می دهد. کار با فشارسنج دیجیتال در طول مراحل زیر طی می شود.

  1. اساس کار فشارسنج ها یکی است اما در هر برند ممکن است اندکی تفاوت در نحوه انجام تست وجود داشته باشد. بهتر است پیش از هر چیز کاتالوگ محصول را با دقت مطالعه کنید.
  2. کاف فشارسنج بازویی را در حد فاصل شانه تا آرنج ببندید. در خصوص فشارسنج های مچی اتصال کاف می بایست یک الی دو بند انگشت بالاتر از مچ انجام شود.
  3. کاف را طوری ببندید که نه شل باشد و نه سفت و آزاردهنده. در دستگاه هایی که قادر به تشخیص خطا در بستن کاف هستند، هرگونه اتصال ناموفق و ناپایدار گزارش می شود.
  4. دکمه استارت را فشار دهید تا کاف به طور خودکار پر از باد شود. به مرور افزایش پمپ هوا باعث ایجاد فشار به مچ و یا بازو می شود. این حالت طبیعی است و پس از مدت کوتاهی از بین می رود.
  5. همزمان با تخلیه کامل کاف، نتایج حاصل از تست بر روی مانیتور دستگاه نمایش داده می شود. بهتر است تا زمان اعلام نتیجه کاف دستگاه را جدا نکنید.
  6. اعداد حاصل از تست به سه بخش تقسیم می شوند. عدد بالایی نمایانگر فشار بالا یا سیستولیک است. عدد پایین نشان دهنده فشار پایین و دیاستولیک است. عدد که عموماً در زیر این اعداد قرار گرفته و فونت کوچکتری دارد، میزان ضربان قلب را نمایش می دهد.
  7.  در فشارسنج های هوشمند و پیشرفته، نحوه استفاده از فشارسنج دیجیتال ساده تر است. در کنار تمام این مشخصات، هشدار آریتمی و نامنظمی قلب نیز به اطلاع کاربر می رسد. همچنین امکاناتی نظیر نمایش میانگین نتایج و یا ذخیره سازی نتایج در یک بازه مشخص ارائه می شود. دکمه های مربوط به هر یک از امکانات بر روی فشارسنج، با علائم گرافیکی ساده مشخص شده است.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()