سبد خرید 0

بررسی دستگاه تصفیه کننده هوا

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | دوشنبه 8 آذر 1400 در ساعت 46 : 16 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

بررسی دستگاه تصفیه کننده هوا

دستگاه تصفیه کننده هوا یک نمونه پرکاربرد از دستگاه های تهویه مطبوع است که نقش موثری در بهبود هوای محیط دارد. همانطور که می دانید پیشرفت تکنولوژی، فعالیت مستمر کارخانه ها و افزایش حجم خودروسازی علیرغم بهبود رفاه شهروندان، موجب تشدید آلودگی هوا شده است. این مسئله در فصول سرد سال به جهت بروز پدیده وارونگی هوا، جدی تر می شود.

اگرچه نمی توانیم هوا را در حجم گسترده پاکسازی کنیم، اما لازم است هوای پیرامون خود را در محیط های بسته همچون خانه و یا محل کار، تصفیه کنیم. به عبارتی تلاش کنیم تا با حذف آلاینده ها، گردوغبار و همچنین گازهای سمی، هوایی تازه و با کیفیت را به ریه های خود برسانیم. تنها در این حالت است که می توانیم از شر بیماری های تنفسی همچون آسم و عوارض ناشی از آن در امان باشیم.

خوشبختانه پیشرفت تکنولوژی روش ها و دستگاه های مختلفی برای رفع این مشکلات ارائه داده که از مهمترین آنان می توان به تجهیزاتی همچون تصفیه کننده هوا اشاره کرد. آشنایی با سازوکار این دستگاه و فاکتورهای موثر در آن، بدون شک در خرید دستگاه تصفیه کننده هوا، به شما کمک خواهد کرد.

کاربرد دستگاه تصفیه کننده هوا

در خصوص کاربرد و عملکرد تصفیه کننده های هوا شایعات بسیاری وجود دارد. برخی افراد تصور می کنند این دسته از محصولات با جابجایی کلی هوا باعث رفع آلودگی محیط می شوند. برخی دیگر نیز دستگاه تصفیه کننده هوا را با نمونه های تهویه کننده اشتباه می گیرند. حال آنکه در دستگاه تصفیه کننده، تمرکز اصلی بر روی حذف آلاینده هاست، نه گردش هوا و تهویه آن!

پس در ابتدای کار بد نیست بدانید که تصفیه گر هوا هیچ کمکی به تهویه محیط نمی کند. کاربرد اصلی این دستگاه را می توان در موارد زیر برشمرد:

  1. گردوغبار و آلاینده های معلق موجود در هوا را جذب می کند. البته این بدین معنا نیست که شما دیگر نیازی به گردگیری نخواهید داشت. این دستگاه ذرات بسیار ریزی که با چشم قابل رویت نیستند را توسط فیلترهای مخصوص جذب کرده و مانع ورود آن ها به ریه می شود.
  2. دستگاه تصفیه کننده هوا، آلاینده های سنگین هوا همچون ذرات سنگین کربن و ذرات معلقی که عملکرد طبیعی ریه را به خطر می اندازند را جذب و بدین شکل حذف می کند.
  3. آلاینده هایی که باعث ایجاد بوی بد، زائد و نامطبوع می شوند، از هوای پیرامون شما حذف می کند.
  4. استفاده و خرید دستگاه تصفیه کننده هوا باعث از بین بردن آلرژن های ناشی از پوست و موی حیوانات، گرده گل ها و گیاهان می شود. با حذف این مواد احتمال بروز آلرژی و حساسیت در انسان به مراتب کاهش می یابد.
  5. هوا را از طریق حذف باکتری و میکروب های بیماری زا ضدعفونی کرده و احتمال ابتلا به بیماری هایی ویروسی، باکتریایی و قارچی را کاهش می دهد.
  6. دود ناشی از سیگار را جذب کرده و اثرات مخرب آن را دفع می کند.

تصفیه هوا

عملکرد دستگاه تصفیه کننده هوا

همانطور که پیش از این نیز گفته شد، تصفیه هوا در ابعاد بزرگ و وسیع کار سخت و غیر ممکنی به نظر می رسد. تجهیزات تهویه مطبوع همچون دستگاه ها تصفیه گر هوا برای ابعاد کوچک و محدود طراحی و ساخته می شوند. این دستگاه ها به کمک فناوری های هوشمند، حجم گسترده ای از هوای آلوده را از چندین فیلتر تمیز عبور داده و پاکسازی می کنند. سپس آن را توسط دهانه های خروجی به محیط پیرامون شما می دمند.

اساس کار دستگاه های تصفیه کننده هوا به دو شکل است.

  • سیستم تصفیه هوای غیر فعال: در این روش، فرآیند تصفیه هوا از طریق سه فیلتر مختلف صورت می گیرد. به گونه ای که فن به کار رفته در دستگاه، هوای آلوده را به درون خود می کشد و در مرحله بعد از سه فیلتر اولیه، هپا، جاذب کربن عبور می دهد. در این تکنیک ذرات آلاینده تغییر ماهیت نمی دهند. بلکه در دام فیلترها افتاده و جذب می شوند. از این رو هیچگونه ماده جدیدی به هوا اضافه نخواهد شد.
  • سیستم تصفیه کننده هوا فعال: در این سیستم، تصفیه هوا بر پایه تغییر ماهیت ذرات آلاینده صورت می گیرد. به عبارتی دستگاه بدون جذب آلاینده ها و تنها با استفاده از فناوری هایی همچون اشعه UV و سایر فیلترها، ذرات آلاینده را به ذرات بی خطر تبدیل می کند.

تصفیه کننده هوا با سه فیلتر

همانطور که گفته شد، فرآیند تصفیه هوا با عبور آن از فیلترهای اولیه، هپا و کربن فعال انجام می شود. بنابراین نوع، جنس و همچنین قدرت فیلترهای به کاررفته تأثیر بسزایی در عملکرد دستگاه خواهد داشت. مرطوب کننده و تصفیه هوا بیورر مدل  LR330یکی از بهترین نمونه های تصفیه گر هوا با سه فیلتر است که قدرت بسیار بالایی در رفع آلودگی های محیطی دارد.

  1. فیلتر اولیه

در سیستم تصفیه کننده هوا، فیلتر اولیه که با عناوینی همچون پیش فیلتر نیز شناخته می شود، اولین لایه دفاعی در برابر آلودگی های محیطی است. این فیلتر با جذب ذرات درشت مانند گرد و غبار، پرز و مو مانع انتقال آن ها به مراحل بعد می شود.

  1. فیلتر هپا

در مرحله بعد فیلتر هپا که ساختاری الیافی دارد، وارد عمل شده و ویروس ها، باکتری های و ذراتی از این قبیل را به خود جذب می کند. این فیلتر بیشترین سهم را در برطرف کردن آلودگی هوا دارد و قادر است ذرات بزرگتر از 0.3 میکرون را به خود جذب کند.

  1. فیلتر کربن فعال

فیلتر کربن فعال از ابتدای قرن 19 به منظور جذب آلودگی های آب مورد استفاده قرار می گرفت. اما امروزه عملکرد متفاوتی یافته و در دستگاه های تصفیه کننده هوا به منظور جذب آلاینده های گازی و شیمیایی و حذف بوی نامطبوع مورد استفاده قرار می گیرد. فیلتر کربن اکتیو دارای منافذ بسیار ریز است و خاصیت جذب و میکروب زدایی بسیار بالایی دارد. از این رو در کنار فیلتر هپا و در تکامل آن، باعث جذب هر چه بهتر آلودگی ها شده و کیفیت هوای خروجی را به مراتب افزایش می دهد.

تصفیه هوا

انواع دستگاه تصفیه کننده هوا

تصفیه کننده های هوا انواع مختلفی دارند و از روش های متنوعی برای پاکسازی و بهبود کیفیت هوا استفاده می کنند. میزان موفقیت آنان در پاکسازی هوا، به قدرت فیلترهای به کاررفته و روش تصفیه کنندگی آنان بستگی دارد. به طور معمول دستگاه های تصفیه کننده در دو مدل خانگی و صنعتی تولید و ساخته می شوند.

  • دستگاه تصفیه هوا خانگی

پرکاربردترین مدل های تصفیه هوا برای متراژهای کوچک و آلودگی های سطحی، مدل های خانگی با موقعیت های رومیزی است. تصفیه هوای هانیول مدل Air Touch یکی از محبوب ترین های این دسته است که با قرارگیری بر روی میز، عمل فیلتراسیون هوا را انجام می دهد.

این دسته از محصولات به جهت برخورداری از ابعاد کوچک و وزن کم، به سادگی در محیط پیرامون شما جای می گیرند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند. اغلب این نوع تصفیه کننده ها، از فیلتر سه گانه بهره برده و جاذب 99 درصد آلاینده های محیطی هستند.

  • دستگاه تصفیه هوا صنعتی

این دسته از دستگاه ها جهت مصارف صنعتی و در ابعاد بسیار بزرگ طراحی و ساخته می شوند. در مراکزی که آلودگی هوا منجر به بروز بیماری های تنفسی در کارکنان می شود، استفاده از این دسته از محصولات، ضروری قلمداد می شود.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()