سبد خرید 0

تأثیر هورمون بر سلامت پوست

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 12 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

تأثیر هورمون بر سلامت پوست

تأثیر هورمون بر سلامت پوست غیر قابل انکار است. هورمون های بدن در ترکیب با یکدیگر می توانند سلامت بدن را تضمین و یا تهدید کنند. زمانی که سازوکار هر یک از هورمون ها و تعادل آنان به هم می ریزد، مشکلاتی همچون اختلال در سلامت پوست و مو تشدید می شود. در زمان مواجهه با انواع عوارض پوستی، بد نیست ریشه این نوع اختلالات را در عملکرد هورمون های بدن نیز بررسی کنیم.

عوامل موثر در به هم خوردن تعادل هورمونی

آنچه که به طور مشخص تعادل هورمونی را به هم می ریزد، افزایش سن است. اگرچه بیشترین آسیب های پوستی در دوره بلوغ رخ می دهد؛ اما همزمان با ورود به دهه سوم و چهارم زندگی نیز، عملکرد هورمون ها به طرز قابل توجهی نوسان پیدا کرده و تغییر می کند. بروز عوارض پوستی در این دوره ها دور از ذهن نخواهد بود. سایر عوامل موثر در به هم خوردن چرخ طبیعی هورمون ها را می توان در موارد زیر خلاصه نمود.

  • عادت های نادرست غذایی، خواب و ورزش
  • مصرف برخی داروهای هورمونی همچون داروهای ضدبارداری
  • استرس شدید و مزمن
  • استفاده از محصولات مراقبت از پوست دارای مواد شیمیایی EDC

هورمون های موثر در سلامت پوست

بیشترین تأثیر هورمون بر سلامت پوست به واسطه به هم خوردن تعادل چهار هورمون استروژن، تستوسترون، تیروئید و کورتیزول رخ می دهد. اگرچه هورمون های دیگر نیز بر سلامت پوست تأثیر می گذارند؛ اما اثر این چهار هورمون بیش از سایرین است.

  • استروژن

افزایش سن همواره با تغییرات هورمونی و به هم خوردن تعادل آنان همراه بوده است. در زنان ورود به دوره یائسگی موجب تشدید این تغییر و تحولات می شود. کاهش سطح هورمون استروژن یکی از عمده ترین تغییراتی است که در عموم زنان و مردان رخ می دهد.

زمانی که از دهه دوم زندگی خود عبور می کنید، سطح این هورمون به مرور کاهش یافته و با علائمی همچون خشکی پوست و شکنندگی آن نمایان می شود. برای زنانی که عادت ماهیانه آنان متوقف شده، عمده ترین دلیل افتادگی، شکنندگی پوست و ایجاد چین و چروک های عمیق، کاهش ترشح هورمون استروژن در بدن است.

تحلیل بافت های استخوان، تغییر در خلق و خو، تعریق شبانه، خشکی واژن، بی خوابی و گرگرفتگی از دیگر علائم کاهش هورمون استروژن است. اگر شدت این علائم در پخش پوست و سایر بافت های بدن زیاد باشد، پزشک استفاده از مقادیر بیشتری از این هورمون را تجویز خواهد کرد.

  • تستوسترون

تأثیر هورمون بر سلامت پوست بیشتر از طریق نوسان در ترشح هورمون تستوسترون رخ می دهد. چرا که این هورمون اصلی ترین نقش را در سلامت پوست دارد. ورود به دوره بلوغ و یائسگی منجر به ایجاد نوسان در سطح این هورمون می شود.

ترشح بیش از حد هورمون تستوسترون منجر به ایجاد بافت های چربی بر سطح پوست می شود. در ادامه پوست صورت و بدن با علائمی همچون آکنه، جوش و یا چین و چروک مواجه می شود. اغلب افرادی که با نوسان هورمون تستوسترون مواجه می شوند، چه در دوره نوجوانی و چه در بزرگسالی، علائم شدیدی را در بخش پوست تجربه می کنند.

  • هورمون تیروئیدی

تیروئید کم کار با ایجاد پوستی عرق کرده، برافروخته و گرم منجر به آسیب به پوست می شود. در حالی که کم کاری تیروئید نیز منجر به خشکی پوست، افزایش ضخامت آن و همچنین کاهش تعریق در پوست می شود. در هر دو حالت، آنچه که به طور مشخص تحت تأثیر قرار می گیرد، سلامت پوست است.

تداخل در ترشح این هورمون می تواند منجر به مشکلات دیگری در گوارش و یا تأمین انرژی بدن نیز بشود. اغلب افرادی که با اختلال هورمون های تیروئیدی دست و پنجه نرم می کنند، علائمی همچون یبوست یا اسهال، خستگی بیش از حد و یا تحریک پذیری غیر طبیعی را تجربه می کنند. انجام آزمایش تیروئید می تواند تا حد بسیاری در کاهش تأثیر هورمون بر سلامت پوست موثر باشد.

  • هورمون کورتیزول

این هورمون در اثر استرس ترشح می شود. پیداست که در مواجهه طولانی مدت با شرایط استرس زا، ترشح این هورمون تحت تأثیر قرار گرفته و از حالت طبیعی خود خارج می شود. در این زمان پوست با چربی های غیر طبیعی روبرو شده و مستعد آکنه، جوش و همچنین چین و چرک می شود.

در شرایط حاد بیمار علاوه بر این علائم، دچار التهاب شدید در پوست، اگزما، روزاسه و همچنین ویتیلیگو می شود. افرادی که دچار تغییرات شدید در سطح ترشح هورمون کورتیزول شده اند، میل شدیدی به خوردن شیرینی جات پیدا می کنند. مصرف بیش از حد مواد قندی نیز به تشدید تأثیر هورمون بر سلامت پوست کمک می کند و آن را درگیر آسیب های بیشتری می کند.

سخن پایانی

افرادی که دائماً با این نوع عوارض پوستی مواجه می شوند، به مرور با مشکلاتی همچون ضعف حافظه، اختلال خواب، مشکلات باروری و حتی اختلال در میل جنسی روبرو می شوند. چرا که به هم خوردن تعادل هورمونی تنها با ایجاد عارضه پوستی خود را نشان نمی دهد و سایر بخش های بدن را نیز درگیر می کند.

عوارض پوستی همچون آکنه، چین و چروک، روزاسه، خطوط ریز و همچنین خشکی پوست نه تنها سلامت پوست را تهدید می کنند، بلکه از وجود برخی نقصان ها در عملکرد هورمون های بدن خبر می دهند. از این رو توصیه می شود این نوع عارضه های پوستی را جدی بگیرید و با بررسی کامل علت بروز آن، تأثیر هورمون بر سلامت پوست را کاهش دهید.

 

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()