سبد خرید 0

فواید حجامت

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | جمعه 5 آذر 1400 در ساعت 4 : 23 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

حجامت و فواید بی نظیر آن

حجامت از جمله راهکارهای موثر جهت کنترل و بهبود برخی بیماری هاست که قرن ها مورد توجه انسان ها بوده است. اگرچه حجامت هیچگاه مورد تأیید سازمان بهداشت کشور نبوده، اما این روش خونگیری جایگاه ویژه ای در طب سنتی ایرانی دارد و با گذشت سالیان سال، هنوز هم طرفداران خاص خود را دارد. نکته حائز اهمیت در حجامت، تبحر و دانش بالای پزشک است. شما نمی توانید به طور شخصی خود و یا دیگران را حجامت کنید. چرا که روش های خاصی برای حجامت وجود دارد و ممکن است برای برخی افراد انجام آن مضر باشد. ضمن اینکه حجمات تنها در یک زمان خاص از سال تأثیرگذار است.

انواع مختلف حجامت در طب سنتی ایرانی

حجامت انواع مختلفی دارد و تنوع آن وابسته به محل خونگیری است. در یک تقسیم بندی کلی می توان حجامت را به دو دسته تقسیم بندی کرد.

  • حجامت خشک و یا همان بادکشی
  • حجامت تر و یا همان خونگیری

در روش حجامت خشک، خونی از بدن خارج نمی شود و تنها با ایجاد مکش بر روی پوست، حجامت صورت می گیرد. این روش در طب اسلامی کاربردی ندارد اما در طب سنتی، غربی و آسیای شرقی بسیار مورد استفاده است. این نوع از حجامت بدون ایجاد خون ریزی موجب رفع انسداد عروق و انبساط آنان می گردد و از این طریق دیواره مویرگ ها را تحریک می کند.

اما در حجامت تر که بیشتر مورد تأیید طب سنتی و اسلامی است، حجامت با گرفتن خون صورت می پذیرد. در این نوع حجامت که بین دو کتف انجام می شود، پس از انجام عمل بادکشی چند خراش سطحی به بافت پوست وارد می شود. ایجاد خراش بر روی بدن هیچگونه دردی ایجاد نمی کند و زخم حاصل از آن طی 12 تا 24 ساعت ترمیم می شود.

خونی که در اثر حجامت بیرون کشیده می شود آلوده و غیر قابل استفاده است. گلبول های موجود در این خون یا تغییر شکل یافته اند و یا مرده و از بین رفته اند. بنابراین خروج آنان از بدن نه تنها هیچ عوارضی ندارد بلکه موجب تخلیه سموم بدن می شود. در حین حجامت، پزشک در تعیین مقدار خون خارج شده دخیل نیست. اما بیشترین حجم خونی که در اثر حجامت خارج می شود بین 30 تا 50 سی سی است. لذا نگرانی از بابت کاهش حجم خون بی معنی است. گاهی تنها با خروجی 3 سی سی خون شما به درمان مد نظر خود می رسید.

جالب است بدانید که مطابق نظریات علمی دانشمندان نیز عمده سموم بدن در ناحیه بین دو کتف و در مجاورت غدد لنفاوی به دام می افتند. این سموم که در اثر سوخت و ساز بدن به شکل رسوب باقی می ماند توسط جریان خون شسته شده و به سمت قلب می روند. اما دریچه های قلب مانع ورود آنان به بطن می شوند. سموم بدن پس از این در پشت قلب و بین دو کتف جا خوش کرده و زمانی که تخلیه نشوند دوباره به کبد فرستاده می شوند. پیداست که گردش سموم در بدن آثار زیانباری به جای می گذارد و در عوض تخلیه و بیرون راندن آن، موجب نشاط بدن می شود. لذا انجام حجامت تر در نواحی گردن، زیر بغل، سینه و شکم که در نزدیک ترین موضع به غدد لنفاوی قرار دارند و مرکز ثقل بدن شناخته می شوند، سلامت بدن را تضمین می کند.

بهترین زمان برای انجام حجامت

کلیه متخصصین طب سنتی توصیه می کنند در فصل بهار که جوشش خون و در پی آن انباشتگی سموم بدن افزایش می یابد، حجامت صورت بگیرد. برخی معتقدند تأثیر جاذبه ماه بر انسان در این ایام به گونه ای است که موجب بالا رفتن سطح ترکیبات مضر خون به بیشترین حد آن می شود. در این فصل شدت مواد زائد خون و غلیان آن به مراتب زیاد شده و حجامت می تواند تأثیر بیشتری داشته باشد. با اینحال اگر تصمیم دارید هر ماه حجامت کنید، بهتر است آن را در نیمه دوم ماه قمری انجام دهید. برای مثال روزهای 17، 19 و 21 هر ماه قمری برای انجام حجامت بسیار مفید است.

برخی متخصصین طب سنتی معتقدند حجامت در روزهای چهارشنبه و جمعه، آثار مثبتی به جای نمی گذارد. اما در باقی روزهای هفته و به خصوص عصر یکشنبه و صبح پنجشنبه بسیار مفید است.

حجامت چه فوایدی دارد؟

همانطور که گفته شد حجامت با هدف بیرون راندن سموم بدن و افزایش ایمنی آن به کار گرفته می شود. در کنار این حجامت می تواند در درمان هفتاد نوع بیماری موثر واقع شود. تنها یک بار تجربه حجامت کافیست که بیمار احساس سبکی و راحتی کند و تمام درد ها از او دور شود. چرا که حجامت با آزاد کردن هورمون اندورفین موجب کاهش حس درد و گردش خون در بدن می شود. از مهم ترین فواید حجامت می توان به موارد زیر اشاره نمود.

·        درمان کننده چربی خون بالا

·        درمان دیابت های غیر وابسته به انسولین

·        برطرف کننده درد های عضلانی

·        تسکین دهنده سردرد های حاد میگرنی و عصبی

·        بهبود بیماری های مربوط به پوست مانند آکنه، جوش و کهیر، لک و پیس و خارش های شدید

·        درمان دردهای مربوط به قاعدگی

·        تسکین دهنده بیماری آسم و تنگی نفس

·        تنظیم ترکیبات خون، کاهش چربی و کلسترول و حتی قند خون

·        رفع غلظت خون و کاهش تراکم سلولی مویرگ ها و در پی آن کاهش بار قلب و ریه

·        تقویت بینایی، افزایش حافظه و هوش، آرامش اعصاب

·        افزایش دهنده هورمون سروتونین و درمان افسردگی و اختلالات عصبی

·        و ...

 

ممنوعیت های حجامت

ممنوعیت های انجام حجامت به دلیل بروز عوارض جانبی نیست. اما بدن برای انجام حجامت می بایست از برخی آمادگی ها بهره مند باشد. برای مثال حجامت با معده خالی و در زمان خستگی بدن توصیه نمی شود. زنان بارداری که هنوز در سه ماهه اول بارداری هستند و همچنین نوزادان تا 4 ماهه اول زندگی نباید حجامت کنند. توصیه می شود بانوان در دوران عادت ماهیانه سراغ حجامت نروند. همچنین در افرادی که فشار خون بالا دارند، از نظر طب اسلامی دچار بلغم شده اند و از کمبود پلاکت خون رنج می برند، انجام حجامت توصیه نمی شود.

عوارض حجامت

در یک نگاه کلی می توان گفت حجامت کم عارضه ترین تکنیک درمانی است که تنها در برخی شرایط موجب بروز عارضه در افراد می گردد.

  1. زیاده روی در حجامت: عموم افرادی که در انجام حجامت زیاده روی می کنند و بیش از حد لازم و در فواصل غیر منظم سراغ حجامت می روند، دچار ضعف مقطعی می شوند. برای تجدید قوا، اینگونه افراد  به دریافت تقویت کننده های گیاهی نیاز پیدا می کنند.
  2. عدم رعایت اصول حجامت: همانطور که گفته شد حجامت ممنوعیت های زیادی دارد. بر همین اساس انجام حجامت در اینگونه افراد به طور حتم برخی عوارض را به همراه خواهد آورد.
  3. حجامت در شرایط غیر بهداشتی: به طور حتم انجام حجامت در شرایط غیر بهداشتی بیماری های عفونی مختلفی به جای می گذارد. لذا توصیه می شود برای انجام حجامت سراغ بهترین و معتبرترین کلینکی ها بروید.

نتیجه گیری

با وجود پیشرفت تکنولوژی و علم پزشکی، هنوز هم حجامت یک تکنیک و درمان موثر شناخته می شود. طب سنتی نتیجه تلاش هزاران ساله بشر است که امروزه در جهت تکمیل طب جدید قدم بر می دارد. حجامت نیز به عنوان بخشی از طی سنتی قادر است در درمان و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری ها موثر واقع شود.

جهت خرید لوازم حجامت اینجا کلیک کنید

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()