سبد خرید 0

آلرژی فصل بهار

10 / 10
از 1 کاربر
« بازگشت به لیست مقالات | شنبه 6 آذر 1400 در ساعت 8 : 18 دقیقه | نظرات کاربران ( 0 )

آلرژی فصل بهار

علیرغم اینکه فصل بهار برای بسیاری از مردم زیباست، برای افرادی که به آلرژی فصل بهار دچار هستند، این فصل سخت و طاقت فرسا طی می شود. عطسه، آبریزش بینی و تنگی نفس از مهم ترین علائم ابتلا به این نوع حساسیت فصلی است. درمان آلرژی فصلی به طور متداول از طریق دارودرمانی انجام می شود، اما گیاه درمانی و تغییر سبک زندگی نیز می تواند تا حد چشمگیری موثر واقع شود.

آلرژی رینیت چیست؟

در فصل بهار گل ها، علف های تازه بریده شده و همچنین درختان، حجم بیشتری از مواد حساسیت زا و آلرژی را به شکل گرده در هوا پخش می کنند. همه ما در طول فصل بهار از این گرده ها تنفس می کنیم. اما افرادی که به این مواد حساسیت دارند، به شکل دیگری به آن واکنش نشان می دهند.

گرده درختان و گل ها توسط سیستم ایمنی اینگونه افراد یک خطر تلقی می شود. بدن با تولید آنتی بادی و ترشح هیستامین خود را برای مبارزه با گرده ها آماده می کند. هیستامین ترشح شده، موجب ایجاد علائم مربوط به آلرژی فصل بهار می شود.

این نوع حساسیت فصلی که امروزه با اصطلاح پزشکی آلرژی رینیت شناخته می شود، ممکن است در تابستان و همچنین فصل پاییز نیز رخ داده و تشدید شود. آلرژی فصل بهار اغلب به شکل ژنتیکی به ارث برده می شود. این بدین معناست که اگر مادر و یا پدر دچار حساسیت فصلی باشند با احتمال بسیار بالایی، فرزندان آنان نیز به این نوع حساسیت دچار می شوند.

علائم آلرژی فصل بهار

اگر دائماً به آلرژی های فصلی دچار می شوید، نگران نباشید! چرا که 8% از بزرگسالان و 7% درصد از کودکان در سطح جهان، با این نوع حساسیت سروکله می زنند. علائم این بیماری در چند بخش از بدن نمود پیدا می کند.

  • علائم ایجاد شده در ناحیه بینی: عطسه های پی در پی و مکرر، آبریزش شدید، خارش و گرفتگی
  • علائم ایجاد شده در ناحیه چشم: حساسیت به نور، قرمزی و تورم، اشک ریزی شدید
  • علائم ایجاد شده در نواحی تنفسی: ایجاد خس خس سینه، تنگی نفس و سرفه
  • علائم عمومی بدن: ایجاد حس خارش در گلو و دهان، ضعف و خستگی بدن، بیخوابی و گز گز کردن بدن

تشخیص آلرژی فصل بهار

وجود علائم بارز و آشکار، تشخیص این بیماری را ساده کرده است. اگر به طور مکرر علائمی همچون عطسه، آبریزش بینی و در موارد حاد تنگی تنفس را تجربه می کنید، بهتر است برای انجام آزمایش های دقیق به متخصص آلرژی مراجعه کنید.

انجام آزمایش پوستی و قرار دادن مواد آلرژی زای مختلف بر روی پوست دست، پزشک را در تشخیص نوع حساسیت و شناسایی ماده حساسیت زا کمک می کند. تشخیص این بیماری آلرژیک می تواند از بروز عوارض جدی تر همچون شوک ناشی از عکس العمل سیستم دفاعی بدن به ماده آلرژین، جلوگیری کند. فرد در مواجهه با این نوع عوارض در عرض کمتر از 15 دقیقه جان خود را از دست می دهد.

درمان آلرژی فصل بهار

علیرغم دشوار و پیچیده بودن حساسیت فصلی، این بیماری کاملاً درمان پذیر است. استفاده از داروهای ضدآلرژی در کنار درمانگرهایی همچون طب سنتی می تواند به بهبود این وضعیت کمک کند. در ادامه به موثرترین شیوه های درمان حساسیت می پردازیم.

  1. درمان دارویی

داروهای مختلفی جهت بهبود و رفع آلرژی ساخته شده اند که بدون نیاز به نسخه و تجویز پزشک نیز به فروش می رسند.

  • آنتی هیستامین: انواع مختلف آنتی هیستامین ها همچون لوراتادین، سیتریزین و فکسوفلاردین با سرکوب ماده حساسیت زا، علائم آلرژی را کاهش می دهند. برای رهایی از خارش، آبریزش بینی، عطسه و همچنین آبریزش چشم می توانید از این دارو به شکل قرص، شربت و اسپری بینی استفاده کنید.
  • قرص لوکوترین: گیرنده های این قرص ها، با مهار فعالیت ماده حساسیت زا، واکنش های حساسیتی بدن را کنترل می کند.
  • قطره چشم: اگر آلرژی فصل بهار با ایجاد آبریزش شدید چشم شما را آزار می دهد، می توانید از قطره های چشمی برای تسکین این حالت و همچنین بهبود خارش، ورم و قرمزی چشم استفاده کنید.
  • اسپری بینی: کورتیکواستروئید و کرومولین سدیم از انواع اسپری های بینی هستند که بدون ایجاد عوارض جانبی، رینیت آلرژی را درمان و بهبود می بخشد.
  • دارو ضد گرفتگی: برای رفع گرفتگی بینی می توان به طور موقت از مواد ضد احتقان همچون اسپری بینی اُکسی‌متازولین و فنیل ‌اِفرین استفاده کنید. البته در استفاده از این اسپری ها زیاده روی نکنید. چرا که در طول مصارف طولانی مدت، مواد موجود در این نوع اسپری ها، باعث تشدید علائم آلرژی می شود.
  1. درمان های سنتی

در کنار استفاده از داروهای شیمیایی می توانید با استفاده از چند داروی گیاهی، بیماری آلرژی فصل بهار را کنترل و مهار کنید. در موارد بسیاری طب سنتی از طب نوین نتایج بهتری رقم زده و به کنترل این بیماری آزاردهنده کمک بیشتری کرده است.

  • داروهای گیاهی فصل بهار: حکیمان در طب سنتی بر این باورند که استفاده از گیاهانی که در فصل بهار می رویند، به کنترل علائم آلرژی و پاکسازی خون کمک می کند.
  • پوشش کتان: استفاده از لباس هایی که از جنس کتان ساخته شده اند، بهترین پوشش برای افرادیست که به آلرژی های فصل بهار مبتلا هستند. این نوع پارچه، با فصل بهار از لحاظ طبع و مزاج سازگاری بیشتری داشته و از این رو مواد حساسیت زای این فصل را مهار می کند.
  • استفاده از عرقیجات گیاهان بهاره: عرق هایی همچون شاه تره، کاسنی و خرفه در پیشگیری از ابتلا به آلرژی و درمان آن بسیار موثرند. شما می توانید در این فصل عرقیجات را جایگزین نوشیدن آب کنید و از این طریق بدن خود را در برابر آلرژی فصل بهار ایمن کنید.
  • روغن بنفشه: استفاده از روغن بادام و بنفشه به افرادی که از عطسه های مداوم و پی در پی رنج می برند، توصیه می شود. کافیست روزی دوبار روغن بنفشه را به حفره های بینی بچکانید یا آن را به پیشانی خود بمالید و ماساژ دهید.
  1. اصلاح سبک زندگی

بسیار حائز اهمیت است زمانی که به آلرژی مبتلا شده اید، تغییرات هرچند نامحسوس در روند زندگی خود ایجاد کنید. این تغییرات هرچقدر در راستای از بین بردن مواد حساسیت زا باشد، دوره بیماری کوتاهتر و ساده تر پیش می رود.

  • از خوردن ادویه های تند، شکلات، قهوه و خوراکی های سرخ کردنی پرهیز کنید.
  • هوای داخل خانه را به کمک تصفیه کننده هوا و یا دستگاه بخور مرطوب کرده و پاکسازی کنید.
  • سینوس های خود را به کمک یک اسپری پر فشار و همچنین محلول نمکی شستشو دهید.

سخن پایانی

آلرژی فصل بهار یک بیماری آزاردهنده است که می تواند با ایجاد علائمی همچون عطسه، سرفه، خارش آبریزش بینی و چشم بیمار را آزار دهد. بهتر است اگر به این بیماری مبتلا هستید، در طول دوره درمان از مصرف خوراکی های حساسیت زا و یا حضور در طبعیت پرهیز کنید.

ارسال نظر

نام شما :
ایمیل :
تلفن تماس :
متن پیغام :
نمایش همه
علاقه مندی ها ()